„…a science fiction dinamikus ereje olyan energia, amelyet az ember most megpróbál felhasználni mind a béke, mind a háború érdekében. A világ legjobb mûszaki iskolájában, a Massachusetts állambeli Technológiai Intézetben a science fiction oktatása folyik. A Pentagonban a »Buck Rogers Hivatal« azt tanulmányozza, hogyan lehetne fegyvereket létrehozni a science fiction ötleteibôl. A science fiction híveinek egyik kongresszusán, ahol hat Nobel-díjas és ötven egyetemi tanár volt jelen, elhangzott az a kijelentés, hogy a tudományos-fantasztikus irodalom nagyobb erô, mint az atomenergia. Ebbôl a perspektívából kell nézni a tudományos-fantasztikus irodalmat…”
Isten hozott az univerzális kocsmában!
A Csillagok háborújának
egyik híres jelenetében a Tatuin nevû sivatagbolygó
egy kocsmája szerepel, ahol állítólag „a galaxis
összes értelmes fajzata megfordult egyszer, hogy felhörpintse
kedvenc idegmérgét, és az éppen divatos jizz
riff melódiájára elregélje a maga valószínûtlen,
ám többnyire igaz történetét”.1 A zenét
a boltozatos homlokú bithek szolgáltatják: Tech, Figrin
Da’n és Doikk; a hely egy Chalmun nevezetû vuki tulajdonában
van, és amennyiben feltételezzük, hogy léteznek
az emberen kívül más értelmes fajok is, akkor
az egész jelenet annyira életszerû, hogy elsôre
talán fel sem tûnik, hogy valójában mennyire
valószínûtlen. Sôt, tulajdonképpen lehetetlen.
A Mos Eisley kocsma képének
megrajzolásakor ugyanis a film rendezôjének a szeme
elôtt minden bizonnyal egy olyan ivó lebegett, ahol különbözô
foglalkozású, sôt, különbözô kultúrákból
érkezô, különbözô nemzetiségû
emberek találkoznak, és együtt mulatoznak. Vagyis George
Lucas implicit módon bár, de egyfelôl azt tételezte
fel, hogy az ivás, illetve a zene2 szeretete egyetemes emberi tulajdonság,
másfelôl pedig azt, hogy ami jellemzô az összes
értelmes földi lényre, az jellemzô lesz a földönkívüliekre
is, és a különbözô értelmes fajok között
lényegében nincsen nagyobb eltérés, mint a
különbözô kultúrákból érkezô
emberek között.
Vitathatatlanul vonzó
persze azt képzelni, hogy az értelmes lényekre jellemzô
magatartásformák teljesen univerzálisak lennének,
ám ez még az emberek esetében sem feltétlenül
igaz (és semmiképpen sem igaz minden magatartásformára):
egyes földi kultúrákban az alkohol (vagy a kávé)
fogyasztása például tilos, míg a nyugati civilizációban
kábítószernek nevezett anyagok szedése nem,
illetve fordítva.3 Ráadásul ismét csak kimondatlanul,
de George Lucas álláspontja egy lényegében
karteziánus és dualista felfogást is sugall, mely
szerint a test és a lélek mintegy elkülöníthetô
egymástól, és kizárólag a testtôl
független értelem számít, és ennek megfelelôen
persze a test felépítése és evolúciós
múltja sem fontos.
Amit persze értelmezhetnénk
úgy is, hogy a Csillagok háborúja mintegy felülemelkedik
a mindenféle idegen fajok iránti elfogultságon, és
a „minden ember testvér” gondolatot általánosítva
azt sugallja, hogy „minden értelmes lény tesvér” –
csak éppen túl azon, hogy némi iróniával
akár azt mondhatnánk, hogy ezek szerint leginkább
a fehér európai férfiak számítanak értelmes
lénynek – elvégre a busmanok, törökök vagy
akár az európai nôk sem igazán járnak
kocsmázni – az evolúcióbiológia alapján
abban is biztosak lehetünk, hogy az emberi faj fejlôdésének
története olykor jobban meghatározza magatartásunkat
és viselkedési szokásainkat, mintsem elsôre
gondolnánk, és így egy tôlünk eltérô
biológiai múlttal rendelkezô idegen alkalmasint nagyon
is sok mindenben különbözik tôlünk, és
bizonyos dolgokat nagyon is másképp csinál. (Ez persze
valójában egyáltalán nem meglepô: egy
értelmes delfin világa is nagyon különbözne
a miénktôl, Stanislaw Lem, a híres lengyel science
fiction-író meglehetôsen gúnyosan említi
Az úr hangja címû regényében – amely
egyébként a földönkívüliekkel való
kapcsolatfelvétel nehézségeivel foglalkozik –, hogy
milyen nagy hatással volt az egész emberi kultúrára
az a tény, hogy a kiválasztó- és a szaporító
szervek olyan közel helyezkednek el egymáshoz, illetve bizonyos
értelemben egybe is esnek).
Erre az egyik legjobb példa
talán éppen Mos Eisley kocsmájának zenéje,
amely a film szerint olykor igencsak hangosan is szólhat – noha
több mint valószínû, hogy még egy földi
értelemben zenekedvelô idegen sem tudná élvezni
egy koncert dübörgô zaját, de persze akad jó
néhány további ellentmondás a Csillagok háborújának
ezen színhelyén. Úgyhogy haladjunk sorjában:
nézzük elôször is magát a zenét –
majd pedig a zenekar tagjait, a zenekar tagjainak nevét és
minden mást is, hiszen a Tatuin bolygó a jelek szerint kiválóan
alkalmas a különféle ellentmondások és logikátlanságok
bemutatására.
Gravitáció, légkör, zene
Ami a probléma fizikai
oldalát illeti, a Star Wars valójában mintha mindvégig
a Földön játszódna: amikor a fôszereplôk,
például Han Solo vagy Luke Skywalker egy idegen világra
jutnak el, mindenütt nagyjából a földinek megfelelô
gravitáció fogadja ôket, és mindenütt oxigénben
gazdag légkör – ami pedig a különbözô
idegen fajokat illeti, egyik sem mozog feltûnôen nehézkesen
vagy túlságosan is könnyedén az ember számára
ideális körülmények között. Vagyis egyikük
sem érkezett egy, a miénknél sokkal kisebb vagy sokkal
nagyobb tömegû bolygóról, és ekkor vagy
azt kell feltételeznünk, hogy az értelmes élet
kizárólag a miénkhez megszólalásig hasonló
tulajdonságokkal (hasonló légkörrel, hasonló
gravitációval stb.) rendelkezô égitesteken fejlôdhet
ki (ám semmi okunk nincsen ezt feltételezni), vagy pedig
arra gondolunk, hogy George Lucas soha nem foglalkozott a kérdéssel
– és ez utóbbi persze sokkal valószínûbb.
Mint ahogyan az is valószínû, hogy ha akár csak
kissé is különbözik egy értelmes lényekkel
benépesített bolygó tömege a Földétôl,
akkor kissé más lesz a zenéje is, mivel a valamivel
ritkább vagy sûrûbb légkörben máshogyan
fognak a hangok terjedni.4 Christian Huygens 1698-as posztumusz könyvében,
a Felfedezett égi világ: avagy következtetések
a bolygók világainak lakóival, növényeivel
és termékeivel kapcsolatban ugyan abból indul ki,
hogy bár minden bizonnyal igaza van azoknak a filozófusoknak,
akik szerint „nem nélkülöz minden ésszerûséget
az a feltételezés, mely szerint a bolygólakók
szeme felfelé néz, mert ez a legmegfelelôbb, és
így a legkönnyebb a csillagokat megfigyelni”, de azért
„számtalan elképzelhetô forma létezik… és
ezek meglehetôsen eltérhetnek tôlünk”. Másfelôl
azonban ezek az eltérések semmiképpen sem lényegiek,
mivel minden értelmes lénynek hozzánk hasonlóan
rendelkezniük kell – elvégre különben Huygens szerint
nem számíthatnának értelmesnek – matematikával,
írással, geometriával – és a zenéjük
sem térhet el nagyon a miénktôl, hiszen mind a kettônek
ugyanolyan változatlanok a matematikai alapjai.
A valóságban
azonban még akkor sem fog azonos alapokon nyugvó zenét
játszani a világ minden értelmes faja, és a
Mos Eisley kocsma még akkor sem valószínû, hogy
létezne, ha a kozmológus John D. Barrow szerint hosszú
távon a mûvészetek növelik a túlélési
esélyeket, és így legalábbis valószínûsíthetô,
hogy elôbb-utóbb minden értelmes lénynél
felbukkannak – ez a gondolat mintha csak a Huygens-féle, a zene
egyetemességébe vetett hitének továbbfejlesztett
változata volna, hiszen mintegy azt sugallja, hogy a zene minden
értelmes lénynél nagy valószínûséggel
(sôt, talán törvényszerûen) megjelenik.
Eszerint az állítólag
az „evolúcióra alapozó” (de nevezhetnénk akár
szociáldarwinistának is) logika szerint „elsô látásra
nem könnyû észrevenni, milyen elônnyel jár,
ha valaki Beethovent vagy a Beatlest kedveli… Benyomásainkat sok
százezer év növekvô bonyolódása
és modorossága homályosítja el. De ilyen problémákkal
nem csak a zene eredeténél találkozunk. Ezek (a kérdések)
felvetôdnek a szépmûvészet minden ágánál”,
és a válasz az, hogy a mûvészetek végsô
soron mindig hasznosak: „a festészet az esendô emlékezet
kompenzálása és a közléskényszer
megnyilvánulása”; az irodalom különbözô
formái (amelyek a szájhagyományokból nôttek
ki) „segítenek az ismeretlen lefegyverzésében, az
életet értelemmel ruházzák fel. Az ismeretlen
határait távolabbra tolják és megszilárdítják
az önbizalmat, ami abból a tudatból származik,
hogy a világ értelmezhetô”. A hôsi tettek feljegyzése
és tiszteletben tartása pedig bátorságra, sôt,
egyes esetekben önfeláldozásra is ösztönzi
az embereket – és persze nem kevésbé „hasznos” a szobrászat
sem, aki ugyanis hosszasan bíbelôdik a kôvel, fával
vagy fémmel, az jobban megismeri az anyag tulajdonságait,
és akár a fegyverkészítésben, akár
a házépítésben hasznosíthatja majd.
„E pragmatikus szemlélet fényében vizsgálható
meg a tánc”, illetve a zene is, mondja Barrow: a tánc ugyanis
minden emberi kultúrában jelen van, mint ahogyan a születés,
a háború, a gyász is, és amikor valami fontos
történik, akkor „a primitív tánc ritmikus forgásai
közös élményben” egyesítik a csoport tagjait.
A tánchoz viszont az a zene szolgáltatja a kíséretet,
amelynek legôsibb formája talán a szív dobogását
imitáló, ritmikus dobolás lehetett,5 és „még
ma is szoros kapcsolatot találunk a szexuális kihívás
és a hangos, ritmikus zene között”.
Barrow „szigorúan
pragmatista” elképzelésével persze több ponton
is vitatkozni lehet. Elôször is, mintha félreértené
az evolúciót, amikor a különöbözô
kulturális jelenségek (mint amilyen az irodalom vagy a tánc)
értelmezésénél abból indul ki, hogy
azoknak feltétlenül hasznosaknak és a túlélést
segítôknek kell lenniük. Egy G. H. Estabrooks nevû
szerzô nem véletlenül jelentetett meg könyvet még
valamikor 1941-ben „Az ember mint mûszaki fiaskó” címmel:
mi ugyanis „olyan négylábú állatok vagyunk,
akiket az evolúció sietve átszabott kétlábú,
függôleges tartású lényekké”, ahogyan
az evolúcióbiológus Geroge C. Williams fogalmaz, és
ennek megfelelôen közelrôl sem vagyunk ideális
konstrukciónak tekinthetôk. Gondoljunk csak arra, hogy a nôk
medencéjének felépítése milyen kevéssé
alkalmas a gyerekszülésre, és milyen egyszerû
volna egy jobb megoldást kitalálni. Az evolúció
ugyanis nem a semmibôl kiindulva alkotja meg a különbözô
szerveket, hanem a már meglévô elemeket használja
fel, és testünk felépítésének tengelyes
szimmetriája, valamint az, hogy éppen két pár
végtagunk van, nem arra vezethetô visz-sza, hogy ez a körülményekhez
„a lehetô legjobban alkalmazkodó megoldás”, hanem arra,
hogy az elsô, a tengereket elhagyó tüdôshalak két
pár testfüggelékükkel másztak elôre
az iszapban, és minden szárazföldi gerinces örökölte
tôlük a páros szimmetriát az emberig és
a madarakig bezárólag. Nem nehéz kimutatni, hogy ez
az örökség legalábbis valószínûtlenné
teszi az értelmes, eszközhasználó szárnyasok
megjelenését, hiszen miután az egyik pár végtagot
feláldozták a repülés kedvéért,
a két pár végtagot elôíró örökség
miatt esélyük sincsen rá, hogy a szárnyak és
a lábak mellé kezeket is kifejlesszenek maguknak. Ez az egy
pár láb plusz egy pár szárny konstrukció
bizonyos értelemben messze van az ideálistól, ám
ahhoz azért eléggé jó, hogy a madarak elboldoguljanak
vele; és ugyanez mondható el számtalan más
esetben is: a légzô- és emésztôrendszer
korai egységének köszönhetôen ma minden gerincesnél
cigányútra mehet a falat, és ennek nyilvánvalóan
semmiféle adaptációs elônye nincsen: egyszerûen
így alakult. „A mûködésbeli elôny vagy hátrány
– jegyzi meg ismét csak Williams – nem ok arra, hogy valamely alapvetô
anatómiai jegy megôrzôdjék vagy eltûnjön”
– hacsak nem végzetesek a változás következményei.
Az evolúció mintegy magával hurcolja mindazokat az
elemeket, melyek megléte még nem vezet katasztrófához.
Amibôl viszont már az is következik, hogy a Mos Eisley
kocsmát birtokló, Chalmun nevû vuki több mint
valószínû, hogy nem lehet felegyenesdve járó,
kétkezû és kétlábú teremtmény
(hacsak fel nem tételezzük, hogy valamelyik távoli ôse
egy földi szárazföldi állattól származik).6
De nem is annyira ez az érdekes most, hanem inkább az, hogy
amennyiben a biológiai evolúciónál sem indokolt
a „szigorú szükségszerûség” feltételezésével
élni, mely szerint „mindennek úgy kell lennie, ahogyan van”,
és ehelyett indokoltabb lényegében történeti
okokra visszavezetni a különbözô jelenségeket,
úgy legalábbis kérdéses, hogy elfogadhatjuk-e
Barrow érvelését, mely szerint minden mûvészetnek
funkcionális, az ember túlélésének valószínûségét
növelô gyökerei vannak, és valószínûleg
indokoltabb a legtöbb esetben történeti okokat keresni
a különbözô „kulturális jelenségek”
mögött. Mert az ugyan vitathatatlannak tûnik, hogy a beszédnek
alapvetô szerepe van az emberiség fennmaradásában,
az viszont egyáltalán nem biztos, hogy az embercsoport, amely
nem redelkezik képzômûvészettel, ki fog pusztulni,
és abból, hogy a zene valamilyen formája minden emberi
közösségben jelen van, még nem következik
feltételnül, hogy „praktikus” is: elvégre testfelépítésünk
sem azért kétoldalasan szimmetrikus, mert az az „ideális”
megoldás. Abból pedig, hogy míg a kétoldali
szimmetria minden gerincesre, a zene viszont a Földön csak a
homo sapiensre jellemzô, legfeljebb arra következtethetünk,
hogy a zene a törzsfejlôdés késôbbi szakaszában
jelent meg, illetve, hogy – a beszédhez hasonlóan – legfeljebb
az értelmes lényekkel hozható kapcsolatba, ám
semmiképpen sem arra, hogy minden értelmes lénynek
rendelkeznie kell zenével vagy akár általában
véve mûvészettel.7
Szív, drog és egyebek
Különösen
azért nem, mert bizonyos körülmények között
(például egy állandóan viharos szelektôl
sújtott vagy nagyon vékony légkörrel rendelkezô
bolygón) a hallásnak egészen biztosan nem lesz akkora
szerepe, mint nálunk, és az ottani értelmes lények
egészen biztosan kifejlesztenek ugyan egyfajta kommunikációs
rendszert, de ez a hangok helyett alapulhat mondjuk fényfelvillanásokon
vagy más módszereken is – és az ilyenek nem különösebben
élveznék a Mos Eisley kocsmában hallható zenét.
De ha rendelkeznének is valamiféle füllel, amely a hangoknak
ugyanazt a tartományát volna képes érzékelni,
mint a többieké, még akkor is lehetnének gondok.
A zenekar ugyanis akkor játszhat csak mindenkinek, ha legalább
alapjaiban mindenkinek megegyezik az ízlése: egy európai
számára dallamtalannak, hamisnak és zeneietlen zörejekkel
telinek tûnhet a keleti zene, és ez fokozottan igaz lehet
tökéletesen más kultúrákból érkezô
értelmes lények esetében.
Nem nehéz persze
rájönni, hogy mi vezette félre George Lucast: elfelejtkezett
róla, hogy a méret sok esetben egyáltalán nem
mindegy, és amíg egy metropoliszt talán elképzelhetünk
egy nagyváros alapján, addig egy kisváros alapján
biztosan nem8 – és ugyanígy: a földi társadalmat
sem nagyíthatjuk fel a sokmilliárdszorosára. Márpedig
a Csillagok háborújában éppen valami ilyesmi
történik: ki nem mondva bár, de az az alapfeltételezés,
hogy ha egy földi kocsma törzsközönsége legalább
hozzávetôleg egyet tud érteni abban, hogy mi a „szép
zene”, akkor valami hasonló fog történni egy számtalan
faj által látogatott ûrkocsma esetében is. Amennyiben
nem fogadjuk el ezt, úgy ráfanyalodhatunk egyfajta kozmikus
McDonald’s-kultúra kialakulásának feltételezésére
is – egy ilyen létrejötte azonban ugyan-úgy nem különösebben
valószínû, mint ahogy az sem valószínû,
hogy minden fajnak ugyanaz lesz a metabolizmusa, és ugyanazt a táplálékot
képes megemészteni, mint mi.
Barrow ugyan a zenével
kapcsolatban arra hivatkozik, hogy „a dobszó… elôsegíti
az eksztázist vagy a transszerû állapot elérését,
elômozdítja a szinkronizált kollektív tevékenységeket,
mint pl. a táncot. De talán az emberi szív dobogása
is ugyanolyan fontos”, mivel „bármilyen megfeszített tevékenység
során a szívverés észrevehetôvé
válik”, ám igazából az sem biztos, hogy egy
földönkívülinek földi értelemben vett
szíve van. Nálunk az evolúció során
az elsô lépésben olyan érszakaszok jelentek
meg, melyek izmai összehúzódva és kitágulva
mozgásban tartották a testfolyadékot;9 második
lépésben a rovaroknál a potroh belsejében,
általában a hátoldalon található és
rendszerint kilenc kamrából álló, ún.
csôszív pumpálta a fej felé a vért; a
harmadik lépésben pedig az ún. többüregû
szív biztosította a puhatestûek, valamint a gerincesek
véráramlását… A szív fejlôdésérôl
még hosszan lehetne írni, ám a lényeg mindenképpen
az, hogy egyfajta központi, a testfolyadék keringetésérôl
gondoskodó szervrôl van szó, amely ritmikus lökésekkel
gondoskodik róla, hogy a vér mindenhová eljusson.
Valószínûleg egyáltalán nem szükségszerû
egyetlen ilyen központi szerv léte:10 az ûrhajós
Buzz Aldrin és a sci-fi-író John Barnes könyvében,
A csillagok fiaiban a földönkívülieknek például
nem egy, hanem több szívük van,11 és igazából
legalábbis nehéz lenne amellett érvelni, hogy egy
értelmes idegen fajnak feltétlenül a miénkhez
hasonló keringési rendszerrel kellene rendelkeznie. Ekkor
viszont az sem látszik valószínûnek, hogy az
állítólag a biológiánk által
meghatározott ritmusok is minden értelmes faj számára
adottak – abban pedig a legújabb kutatások szerint teljesen
biztosak lehetünk, hogy a földönkívüliek (a
részeg földiekkel ellentétben) nem fogják különösebben
kedvelni a hangos zenét.
Sôt, az általunk
kedvelt frekvenciákat sem. Nálunk ugyanis a zenénél
kulcsszerepet játszik egyfajta evolúciós örökség
is, amely egészen biztosan nem lesz jellemzô az idegen fajokra.
Korábban úgy gondolták, hogy a belsô fül
egy részének, a vesztibuláris rendszerhez, azaz a
fültornáchoz tartozó „sacculus”-nak, amely a halaknál
még hallószerv volt, az embernél semmiféle
szerepe nincsen, most azonban úgy tûnik, hogy a hipotalamuszhoz:
az éhségért, szexuális vágyakért
és hasonlókért felelôs részhez csatlakozva
a 90 decibel feletti hangerôsségtôl lép mûködésbe,
és a rockkoncertek meg a diszkók jellemzô hangmagasságai
különösen stimulálóak a számunkra.12
Azaz gyakorlatilag nincs valószínûsége annak,
hogy egy földönkívüli kedvelni fogja a Mos Eisley
kocsmában dübörgô zenét.13 Az viszont nagyon
is elképzelhetô, hogy valamiféle, az alkoholhoz hasonló
kábító- és tudatmódosító
szert az összes értelmes faj ismer. Az evolúcióbiológus
Richard Dawkins szerint „ha egy neurofiziológust arra kérnénk,
hogy manipulálja egy bonyolult idegrendszerrel rendelkezô
állat viselkedését, valószínûleg
elektródákat vezetne az érzékeny területeire,
majd elektromosan ingerelné az állatot, esetleg pontszerûen
kiirtaná az idegsejteket”, de az agyat máshogyan is lehet
manipulálni, és annak sincsen akadálya, hogy ehhez
kémiai stimulálószereket vegyünk igénybe14
– az emberek esetében alkoholt, marihuánát stb., más
értelmes lényeknél pedig más anyagokat.15 És
idáig jutva már legalábbis elképzelhetô,
hogy más értelmes fajoknál is léteznek olyan,
a földiekhez hasonló kocsmák, mint amilyen állítólag
ez a bizonyos, a Tatuin bolygón található csehó
is, ahol kikapcsolódásból és szórakozásból
szokták a különbözô lények felhörpinteni
kedvenc idegmérgüket. Lássuk most, hogy miért.
Az ún. megszaladási jelenségnek az a lényege,
írja a humántetológiával kapcsolatban Csányi
Vilmos, hogy „valamilyen szelekciós hatás egy tulajdonságot
optimális paraméterein túl, minden korlát nélkül
változtat, növel”, és ilyen például a
modern ember édességkedvelése is: ennek az ôskorban
az volt az „értelme”, hogy a vad gyümölcsökben csupán
akkor jelenik meg a cukor, amikor már teljesen meg-érett:
„Így biztosítja a növény, hogy csak az érett
gyümölcsöt szedjék le az állatok… az édes
íz kedvelése vezetett tehát a vitamindús gyümölcsökhöz”.
Manapság azonban a cukorhoz önmagában is hozzá
lehet jutni, és egész ipar alapul azon a megszaladási
jelenségen, hogy a szükségesnél jóval
nagyobb mennyiségû édességet fogyasztunk.
Csányi szerint hasonló
„megszaladást” figyelhetünk meg az alkohol és a kábítószerek
esetében is: ezeket gyakorlatilag minden emberi kultúra ismeri,
ám míg korábban „nem naponta, hanem bizonyos alkalmakkor,
bizonyos emberek élhettek a tudatmódosítás
lehetôségével”, addig korábbi kulturális
hátterétôl megfosztva „a modern ember úgy kezdi
el fogyasztani ezeket a drogokat, mint a csokoládét”, és
elvileg az is lehetségesnek látszik (bár nem feltétlenül
szükségszerû), hogy hasonló megszaladás
játszódik le más fajoknál is, és az
idegenek nekiállnak kocsmákat építeni egy sivatagi
bolygókon.
A méret a lényeg
Van azonban valami, ami mégis
teljesen valószínûtlenné teszi a Csillagok háborújában
szereplô kocsmai jelenetet, és ez a Birodalom iszonyatos mérete.
Miként korábban már szó volt róla, hacsak
nem rendelkeznek közös evolúciós múlttal,
akkor a különbözô értelmes lények metabolizmusa
feltehetôen eléggé fog különbözni ahhoz,
hogy ne tudják elfogyasztani egymás ételeit és
italait – sôt, azok esetleg mérgek legyenek számukra.16
Tehát a kocsmárosnak több ezer, de a világ méreteinek
függvényében az is lehet, hogy több millió
különbözô italt kellene állandóan a
raktáron tartania, ha mindenkit ki akarna szolgálni – és
még arra sem számíthatunk, hogy a Birodalom különbözô
részein élô fajok úgysem fognak ellátogatni
ide. Elvégre a kiindulási pontul választott szövegben
is az szerepel, hogy itt „a galaxis összes értelmes fajzata
megfordult egyszer, hogy felhörpintse kedvenc idegmérgét”.
A fénysebességnél gyorsabb, hipertérben történô
utazást Lucas minden bizonnyal azért vezette be, hogy leküzdje
azokat a nehézségeket, amelyek egy egész galaxist
átfogó Birodalom nagyságából fakadnak,17
ám ezzel csak mások lettek a problémák, de
nem szûntek meg, és ez – miként korábban már
volt szó róla – oda vezet, hogy a film belebukik abba, hogy
nem tud elszakadni a nyugati típusú társadalmak modelljétôl.
Méghozzá leginkább
egy XIX. század végi XX. század eleji modelljétôl,
mely szerint az emberek viszonylag kis településeken, nem pedig
nagyvárosokban laknak, és mely szerint az utazás egyáltalán
nem általános. Ez az elképzelés jól
tetten érhetô például a nevekben, az ugyanis,
hogy a film fôszereplôit Luke Skywalkernek, Han Solónak,
Chewbaccának stb. hívják, legfeljebb viszonylag kis
közösségek esetében alkalmas az adott személy
azonosítására. A legostobább és legkirívóbb
példa talán Ron L. Hubbard Háború a Földön
címû könyvében olvasható, ahol egy több
milliárd egyedet számláló pszikló faj
egyik tagját Kernek18 nevezik, a másikat pedig Terlnek –
nem nehéz belátni, hogy túlságosan is sok psziklót
nevezhetnének így ahhoz, hogy bármi értelme
legyen az egésznek. És hasonlóképpen: Techekbôl,
Figrin Da’nokból, Doikkokból meg Chalmunokból is túlságosan
sok létezhet ahhoz a Csillagok háborúja mérhetetlen
kiterjedésû Birodalmában, hogy tudni lehessen, kirôl
is van szó, úgyhogy ilyenkor valamilyen megkülönböztetést
kellene alkalmazni: a walesieknél például azt mondják,
hogy Dai Jones-the-milk és Dai Jones-the-post (azaz Dai Jones, a
tejesember és Dai Jones, a postás). Magyarországon
még az 1500-as években elterjedt a kétnevûség
(a vezetéknév és a keresztnév) használata
– kötelezôvé II. József tette –, ám ma
ez már közelrôl sem elég: gondoljunk csak arra,
hogy ha valakit Kovács Tibornak hívnak, akkor hány
névrokona fordulhat elô a Kárpát-medencében.19
A név hosszúsága és bonyolultsága itt
lényegében azt tükrözi vissza, hogy milyen lélekszámú
közösségek voltak jellemzôk a névadási
szokások megszilárdulásakor,20 és ami azt illeti,
a Luke Skaywalker (hogy a Chewbaccát már ne is említsük)
ebbôl a szempontból nagyon is preindusztriális nevek,
és egy tényleg galaktikus birodalomban, amely nem csupán
egy XIX. század végi falu értelmetlenül felnagyított
változata, máshogyan neveznék az állampolgárokat.
Akár azt is mondhatnánk, hogy a Star Wars világa túl
szép, túl emberközeli – és persze túl
ostoba is – ahhoz, hogy igaz legyen.
1 Kevin J. Anderson Tales
from Mos Eisley Cantina címmel meg is írta ezeket a történeteket.
2 Méghozzá
a hangos zene: ha halkan játszanának a zenészek, akkor
meg sem lehetne ôket hallani.
3 Vagy gondoljunk csak a
különbözô házassági formákra
a monogámiától a kleptogámiáig (házi
barát) intézményéig.
4 Amikor a Mars Society,
a Mars kolonializálásának lehetôségét
vizsgáló társaság egyik tagja megkomponálta
az 1990-es évek végén azt a zenét, amelyet
a remények szerint valamikor 2050 körül az elsô
marsi telepesek fognak majd hallgatni, akkor azzal számolt, hogy
a földinél mérhetetlenül ritkább légkörben
a magas hangok fognak jobban terjedni.
5 A dobszót nagyon
egyszerû elôállítani. Elég hozzá
egy bot is, sôt, akár még bot sem kell, mert a saját
testünk is megteszi.
6 És ugyanez igaz
a játékmackószerû ewokokra csakúgy, mint
Luke Skywalker tanítómesterére, a szintén emberszerû
Yodára.
7 Ráadásul
ami – mondjuk a földi körülmények között
– Barrow szerint adaptációs elônyhöz vezethet,
az máshol esetleg az egész törzs (vagy faj) kipusztulását
eredményezheti: a csoport érdekében bátorságra
serkentô hôsének csak akkor „hasznos”, ha a körülmények
nem szélsôségesen ellenségesek, és bármiféle,
az óvatosságtól való minimális eltávolodás
nem katasztrófához vezet.
8 Gondoljunk csak arra,
hogy egy kisvárosban mindenki ismer mindenkit, ám egy nagyvárosban
már nem, és ez alapvetôen befolyásolja az emberek
magatartását is.
9 A földigilisztáknál
például a háti edények percenként 15-20
alkalommal húzódnak össze.
10 Elképzelhetô,
hogy a központi szív ugyanolyan, evolúciós véletlenek
következtében kialakult földi specialitás, mint
mondjuk a testünket jellemzô tengelyes szimmetria.
11 Náluk valószínûleg
a fejlôdés során több érszakasz is pumpálni
kezdte a vért, és mindegyikbôl külön „szívecske”
alakult ki. A több szív alkalmazása persze túl
azon, hogy „biztonságosabb”, bonyolultabb is, hiszen a lüktetô
érszakaszoknak, illetve a késôbbiekben a szíveknek
egymással összehangoltan kell mûködniük, de
a dolog egyáltalán nem látszik lehetetlennek. És
ha már az idegenek sajátos science-fiction anatómiájánál
tartunk, akkor említsük meg, hogy Larry Niven–Jerry Pournelle:
Szálka Isten szemében címû könyvében
az idegenek egyfelôl nem rendelkeznek a miénkhez hasonlóan
rugalmas és hajlékony gerinccel, másfelôl a
véletlen genetikai sodródásnak köszönhetôen
náluk az egyik kéz a precíziós, finom fogást
igénylô munkákra vált alkalmassá, míg
a másik az erôkifejtésre. A kétoldali aszimmetria
persze a Földön is elôfordul: gondol-junk csak az integetô
rákokra. De elképzelhetôk a mi szívünktôl
teljesen eltérô konstrukciók is.
12 Az ezekre a frekvenciákra
való érzékenységet szintén a halaktól
örököltük.
13 Érdekes kérdés,
hogy egy, a miénktôl eltérô fejlôdési
út milyen, nálunk nem létezô mûvészeti
ágak kialakulásához vezethetne.
14 Itt értelemszerûen
feltételezzük, hogy hozzánk hasonlóan az idegenek
is hosszú szénláncokból épülnek
fel, de természetesen a science-fiction lehetô legvalószínûtlenebb
teremtményeit is „be lehet rúgatni” valamivel, ha rendelkeznek
magasan fejlett idegrendszerrel.
15 Természetesen
még a földi élôvilágban is nagymértékben
változik, hogy mi számít kábítószernek
– sôt az is, hogy mi számít méregnek. Carl Sagan
írja egy helyütt, hogy „A kávé kellemes ízét
és hatását… azok a mérgek adják, melyekkel
a növények a rovarokat és kis emlôsöket igyekszenek
elriasztani a kávébab fogyasztásától”.
16 K. W. Jeter Alien Nationében
az idegenek a romlott tejtôl „részegednek le”.
17 Nehéz lenne filmet
csinálni egy olyan háborúról, ahol két
ütközet között mondjuk tízezer év telik
el. A fénysebességnél nagyobb, a hipertérben
történô utazások lehetségességére
vagy lehetetlenségére azért nem térünk
ki, mert ebben az esetben az érvényesnek tekintett fizikai
törvények felülbírálásáról
van (vagy legalábbis lehetne) szó; egy olyan világ
létét feltételezni viszont, ahol a különbözô
lényeknek eltérô eredetük ellenére azonos
a genetikai felépítésük, egyszerûen ostobaság.
18 Természetesen
most eltekintünk attól, hogy a „Ker” szerepelhet például
emelkedô, illetve ereszkedô hangsúllyal is – ez esetben
ugyanis ez reprezentálható lenne mondjuk négy betûvel
– és attól is, hogy ha százbetûs az ábécé,
akkor jóval több kombináció lehetséges.
A lényeg mindenképpen az, hogy egy nagy lélekszámú
közösség tagjainak nem lehet rövid neve.
19 „Európa sok országában
és más nyelvekben is – írja D. Crystal A nyelv enciklopédiájában
– az egyik leggyakoribb név a Kovács (arab Haddad, angol
Smith, orosz Kuznyecov, portugál Ferrerio, német Schmidt,
spanyol Hernandez/Fernandez, francia Le Févre/La Forge és
így tovább).”
20 Természetesen
szerepet játszhat az is, hogy egy értelmes faj számára
milyen hosszú név jegyezhetô meg és mondható
ki a beszélô és a hallgatóság számára
egyaránt elfogadható idô alatt.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu