1996 júniusa van,
vége a színházi évadnak: errôl ennyit,
gondolja magában a szorgos színházbajáró,
nincs már mit várnia. Aztán megszólal a telefon,
hogy indul egy autó Kaposvárra, van benne egy hely: érdemes
lesz lemenni. Ugyan mi történhetne, gondolom, mikor megérkezünk:
az évadzáró társulati ülésre várva
színészek süttetik magukat a színház melletti
padokon a délutáni nappal, nem úgy néz ki,
hogy bárki is akarna itt még valamit domborítani (vagy
akár csak homorítani). Pedig este még elôadás.
Tom Paine a darab címe, a rendezô Mohácsi János,
aki már nem elôször nem készült el az elôadással
a premier kitûzött idôpontjára. Az a fajta munkamódszer,
ahogy dolgozik, nem tekinti „késznek” a darabot, megkérdôjelezi
annak minden apró részletét és a színészi
improvizációkat, a próbák tapasztalatait felhasználva
kollektív alkotásként újraírja a drámát.
Csakhogy az ilyen pepecselést gyakorlatilag bármeddig lehet
folytatni (hiszen ha a drámaíróban kételkedünk,
hogyne kételkednénk saját magunkban is), így
aztán a szoros idôbeosztáshoz, az üzemszerû
színházi mûködéshez nehezen igazodik a
Mohácsi-féle partizánalkat. A Tom Paine-t sem sikerült
évad közben bemutatni, viszont nem lehetett felborítani
miatta a mûsortervet, ezért félbemaradt a próbafolyamat.
Bizonyos pályázati támogatásoknak feltétele
volt azonban, hogy még az évadban meglegyen a premier, különben
is jobb úgy eltenni nyárra egy elôadást, hogy
már áll a lábán. Így csaphatott le rám
a júniusi derült égbôl egy friss elôadás,
és okozott maradandó élményt, ráadásul
ez lett egyik elsô megjelent színikritikám tárgya
is. Mohácsi János azóta sem változott: négy
évvel késôbb már szerkesztô vagyok, fotóst
küldök Nyíregyházára a színházzal
egyeztetett idôpontban. A már többször elhalasztott
bemutató legutóbbi információk szerint érvényes
dátuma elôtt három nappal vagyunk, a mobiltelefonban
a fotós rémült hangja: hova küldtetek engem? itt
mindenki civilben van, és még most írják át
a darabot…
Thomas Paine (1737–1809)
a hivatásos forradalmárok egyik legkorábbi képviselôje,
olyan filozófus, aki képes populáris formában
elôvezetni eszméit és ezzel elindítani az eseményeket,
de a reálpolitikához nincsen érzéke, annak
napi játszmáiban mindig alulmarad. Angliából
fiatalon települt át Amerikába, annak idején
rendkívül népszerû könyveiben kifejtett elvekre
épül sok tekintetben a Függetlenségi Nyilatkozat,
sôt állítólag tôle származik az
Amerikai Egyesült Államok elnevezés is. Aztán
a nyughatatlan forradalmár képtelen volt beilleszkedni az
új állam megmerevedô rendjébe, a vezetô
beosztásokból sorozatos botrányok közepette távozik.
Végül Franciaországba megy, hogy exportálja a
forradalmat. Miközben Angliában felforgató tevékenységéért
távollétében halálra ítélik,
Párizsban a konvent képviselôjévé választják,
majd épphogy megússza a guillotine-t, és börtönbe
kerül. Késôbb nyomorban, mindenkitôl elfeledve
hal meg New Yorkban. Tom Paine, az amerikai szabadsághôs élete
meglehetôsen blaszfém módon jelenik meg az off-off-Broadway
fenegyerekének, Paul Fosternek 1967-es darabjában, de Foster
utólag szégyenlôs úrifiúnak bizonyul
Mohácsi Jánoshoz képest. Hol vannak már a hatvanas
évek, amikor még sokat sejtetô borzongással
lehetett kiejteni a szót: forradalom, amikor még nagy, sötét
erôk örvénylésének lehetett látni
a történelmet. 1996-ra a kaján Mohácsinál
már minden röhejesen pitiáner lett, Foster alaposan
átírt darabjából vérfagyasztó
bohóctréfa kerekedett. Junk-színház: nyelvi
kacatokból, blôd viccekbôl összetákolt szöveg,
a szemétdombot idézô játéktérben
elôadva, ahol a színészi leleményesség
a legkülönbözôbb funkciókkal ruházza
fel a sok lomot. Elképesztô energiákkal dolgozó
színészcsapat, mint egy fékevesztett majomhorda, amely
ízekre szed mindent, gúnyt ûz a legszentebb eszmékbôl
is. És az ember elhûlve tapasztalja meg, hogy bizony gúnyt
lehet ûzni belôlük, hagyják magukat.
Foster precízen történelmi
darabot ír, Mohácsi nagyvonalú történelemhamisításba
fog, és Paine-nel vezényelteti le például a
bostoni teadélutánt és a Bastille ostromát
is. Mintha valahogy mindent ez a fura fickó intézett volna
a nyugati demokrácia által annyiszor hivatkozott, két
évszázaddal ezelôtti nagyszerû idôkben.
Csakhogy azt látjuk, Tom Paine egyáltalán nem ura
a helyzetnek, saját alkoholizmusával küszködve
csetlik-botlik végig a csurom vér történelmen
és az Ember pedig, a felvilágosodás alapelvei szerint
a természettôl fogva jó ember, az egy állat.
Reménytelen eset, sárkányfog-vetemény, kár
belé demokrácia, szabadságjog, közjólét,
miegymás. Minden olyan nagyszerûen indul, aztán az
eszmék kicsorbulnak a csapatba verôdve mérhetetlenül
ostoba emberek kicsinyességén. Valahogy mindenbôl valami
egész más sül ki, mint azt ez a nyomorult idealista
elképzelné. Kovács Zsolt (akkor még újonc
Kaposváron, azóta nagyszerû alakítások
egész sora van mögötte) pedig lendületesen dolgozza
végig az elôadást: ott áll (ül, fekszik,
rohan stb.) ez a törékeny, kicsi ember a nagyon meggyûrt
arcával, bizonytalanul szólal meg a repedt-fazék hangján,
de mégis van valami hallatlan pontosság és elegancia
mindenben, amit csinál az általános lepusztultság
közepette. Örökre a fülemben marad Kovács Zsolt
hangja, ahogy ismételgeti minden mondatban: „testvéreim”.
Úgy tudja kimondani, hogy egyszerre melegen hiteles és súlytalanul
hiteltelen. Ugyan kinek a testvére ez az örvénylô
bohócfalka, ez a darab emberiség, amelyik a demokráciára
eleve alkalmatlannak mutatja a fajt? A leghatékonyabb típusú
színház zajlik itt, amit csak ismerek: vígjáték,
ahol újra és újra elrontják a kedvünket,
ahol a legváratlanabb pillanatokban lehervad vagy bennakad a röhögés.
Mohácsi János
ügyetlen rendezô, sôt valószínûleg
nem is lesz már belôle „ügyes rendezô”. Több
mint tizenöt rendezés után még mindig rendkívül
rutintalan módon old meg dolgokat. Nehezen elkészülô,
mindig igen hosszú és az elviselhetetlenségig terjengôs,
szétesô szerkezetû elôadásai azonban sorra
nyerik a díjakat. És joggal nyerik, mert oly sok eminens,
de üres produkcióval szemben szólnak valamirôl,
jeges fuvallatként cirógatja végig a nézôt:
igen, ennyire értelmetlen a mi egész vergôdésünk.
Kaján és kegyetlen bohóc Mohácsi (és
az általa megfertôzött kaposvári, illetve nyíregyházi
színészcsapat), olyan az ô fanyar, mondhatni penetráns
humora, mint a sajt: nehéz eldönteni meddig pikáns,
honnantól büdös. A belterjesség néha már
taszító, csak a színészek értik a saját
poénjaikat, a nézô tanácstalanul szemléli,
hogy min mulathatnak olyan jól. A büfébeli fecsegés,
a silány ökörködés elterpeszkedik az elôadásban,
a kikínlódott, erôltetett gegek is helyet követelnek
maguknak azon a jogon, hogy az alkotóközösség sajátjai
ôk is, kikérik maguknak, hogy valaki arisztokratikus szakmai
szemlélettel kiirtsa ôket az elôadásból.
Mohácsi János
alakja, stílusa rendkívül alkalmas arra, hogy legenda
képzôdjön körülötte, de ne szépítsük
a dolgot: a Tom Paine, meg úgy általában a Mohácsi-rendezések
ormótlan, randa elôadások. Teljesen esetlegesen keveredik
össze bennük a szimpla igénytelenség és
a sûrû költészet. És csalamádé
mivoltukra nyilván nem adekvát magyarázat az, hogy
az élet is ilyen, mert egyrészt nem ilyen, másrészt
meg ha ilyen, akkor színháznak pont hogy másmilyennek
kell lennie. A Tom Paine játékidejének jelentôs
százaléka halvány, nyögvenyelôs Monty Python
imitáció, ugyanakkor számos pillanat ólomnehéz
és kristálytiszta. Ahogy rendkívül ötletes
díszlettel és játékkal sikerül hajót,
illetve gályát megjeleníteni, abban a legnemesebb
színházi tudás tükrözôdik. Ahogy rezgésbe
hozott késpenge hangjával, olajoshordó tompa döndülésével
kísérve az egész társulat kórusban bejelenti
a soron következô jelenet címét, azzal mindig
megfellebbezhetetlenül veszi kezdetét valami. Ahogy Tom Paine
lelkérôl beszélnek és az egyik színész
markából kifújt maroknyi csillámpor lebegve
oszlik szét a levegôben, annak alkalmából egyszerre
áll meg és egyszerre indul újra a szívverése
az egész társulatnak és a közönségnek.
Mintegy sûrítménye ez a csillámpor a Mohácsi-féle
színháznak. Nem tudja például megállni
a rendezô, hogy ne csak egyszer süsse el az elôadásban
az effektet. Ráadásul a színész által
nem is szétfújt, csak szétlehelt maroknyi porból
maximum az elsô sorban ülôk ruhájára jutna
egy kevés, de a rendezô megengedi magának azt az aljasságot,
hogy a technikai hídról ketten módszeresen beterítik
a stúdiótér teljes közönségét,
és még hetek múlva is talál az ember a ruháján,
a használati tárgyain ezekbôl a tapadós, lemoshatatlanul
alattomos apró foszlányokból. Bizony ilyen a Mohácsi-féle
színház: otromba és udvariatlan, de levakarhatatlan
a hatása. A Tom Paine-t négy év után is ott
érzi valahol a gyomorszája tájékán az
ember, mint egy jól irányzott ütés emlékét.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu