1996. augusztus 26-án
egy szöuli bíróság elôtt két elszánt
tekintetû, hatvanas férfi hallgatta felállva, kéz
a kézben az bírói ítéletet, és
vette tudomásul fegyelmezetten a kiszabott halál-, illetve
22 és fél évi börtönbüntetést.
Az egyikük, Ro Te Vu négy, a másikuk, Cson Du Huan kilenc
évvel korábban még Dél-Korea elnöke volt.
Súlyos és azonos vádak alapján született
az ítélet: zendülés, hazaárulás,
korrupció, illegális pénzalapok felhalmozása.
Ezek után mi mást gondolhatott volna a kívülálló,
mint azt, hogy a Koreai Demokratikus Köztársaság, ha
eddig nem is, most már kétségkívül a törvényesség
és a közéleti tisztaság hazája, és
maradéktalanul megfelel annak a képnek, a nyugati mércével
is bátran demokráciának nevezhetô, ígéretesen
fejlôdô ország imázsának, amelyet oly
sikeresen alakított ki magáról immár már
évekkel azelôtt, a szöuli olimpiai játékok
idején.
Szó sincs róla,
hogy ez a kép teljes mértékben hamis lett volna, az
viszont szintén tény, hogy a dolgok mint általában
szokásuk szerint ebben az esetben is bonyolultabbak annál,
amilyennek elsô pillantásra látszanak. A két
egykori államfôt 1995 végén fogták perbe,
egy olyan idôszakban, amikor a hivatalban lévô elnöknek
Kim Jung Szamnak és kormányának jó oka
volt aggódni a közelgô parlamenti választások
várható kimenetele miatt. Hónapok óta követték
egymást az emberi mulasztások által okozott súlyos
katasztrófák. Leszakadt híd, robbanás egy metróépítkezésen,
végül egy összeomlott bevásárlóközpont,
amely közel ötszáz embert temetett maga alá. A
felháborodott közvélemény joggal hibáztatta
a kormányt a megfelelô biztonsági elôírások
hiánya miatt, ráadásul felmerült a gyanú,
hogy a lepénzelt hivatalos személyek elnézôk
az építôipar hanyagságaival szemben. Megszaporodtak
a minisztercserék, amit a lakosság okkal értelmezett
kapkodásnak, bizonytalankodásnak. 1995 júniusában,
az elsô, teljes körû helyhatósági választások
több mint harminc év után az ellenzéki pártok
látványos elôretörését hozták,
megerôsítve egyszersmind azt a dél-koreai jellegzetességet,
hogy a választók nem annyira politikai irányzatok,
mint inkább a politikusok regionális kötôdése
alapján szavaznak.
Augusztusban azután
az államfô egyik bizalmasa elszólta magát néhány
újságíró elôtt: egy volt elnök hatalmas
feketekasszát helyezett el különféle nevek alatt,
különbözô bankszámlákon. Nem robbant
ki azonnal a botrány, a fecsegô úr részben visszavonta
a kijelentését, majd pedig lemondott hivataláról.
Pedig az ellenzék már régóta szerette volna,
hogy a két elôzô elnököt állítsák
bíróság elé, ha nem is korrupciós vádakkal,
hanem az 197980-as katonai puccs és az azt követô kvangdzsui
vérengzés miatt. Ez a követelés azonban nem talált
különösebb visszhangra a lakosság körében.
*
Ahhoz, hogy az ezután
következô eseményeket világosan átláthassuk,
mindenképpen szólni kell néhány szót
az elôzményekrôl. 1961-tôl, az általa vezetett
katonai puccs óta Pak Csong Ki tábornok vezette az országot
egészen 1979 októberének végéig, amikor
is a hírszerzés hozzá képest derék liberálisnak
számító vezetôje október végén
fôbe lôtte ôt az ebédlôasztalnál.
Az erôteljes amerikai befolyás alatt álló Dél-Korea
ebben az idôben is élhetôbb ország volt, mint
a félsziget északi fele, de azért demokráciának
még a szó mai ázsiai értelmében sem
lehetett nevezni. Ha nem is indokolja, mindenképpen magyarázza
ezt, hogy a hidegháborús helyzet Koreában mindig is
a fegyveres harc kirobbanásának szélén táncolt
Észak dühöngô kardcsörtetése miatt.
A kettészakítottságot igen rosszul viselô déliek
egyesülési vágyát az ottani vezetôk viszont
szintén a hidegháborús hiszterizáltság
fenntartásával igyekeztek féken tartani, miközben
északi kollégáikkal ellentétben a gazdaság
központilag vezérelt, lényegében tervgazdasági
típusú felfuttatására összpontosították
az erôiket. A politikai ellenzék viszont ebben az idôszakban
is tevékenykedhetett, még ha korlátok között
is. 1971-ben például Pak Csong Ki éppen hogy csak
megnyerte az elnökválasztást az ellenzéki Kim
De Dzsonggal szemben, aki ezután az Egyesült Államokban
és Japánban agitált a szöuli rezsim ellen. 1973-ban
azonban a dél-koreai hírszerzés Tokióban elfogta
Kimet, hazahurcolták, majd bebörtönözték.
Késôbb még halálos ítéletet is
hoztak ellene, amelyet azután felfüggesztettek, de ez már
a Cson Du Huan-féle puccs után történt.
Pak Csong Ki erôszakos
halála egy amúgy is feszültségekkel teli idôszakban
következett be, amelyet a Cson Du Huan-féle elôbb a
hadseregen belüli és a polgári kormányzásra
csak ezután, fokozatosan kiterjedô puccs zárt le.
A hatalomátvétel legdrámaibb mozzanatai 1980 májusában,
a délkeleti Kvangdzsu városában játszódtak
le, ahol diákok és ellenzékiek napokon át szembeszálltak
a szükségintézkedésekkel és a rohamrendôrökkel.
Egészen addig ellenálltak, míg végül a
hadsereg egységeit vetették be ellenük. Az összecsapásnak
hivatalosan is mintegy kétszáz halálos áldozata
volt.
Hogyha ez a vérfürdô
nem lett volna, még megértôleg is mondhatnánk
az ekkori katonai hatalomátvételrôl akárcsak
a húsz évvel korábbiról , hogy szándéka
szerint stabilizáló jellegû volt, az ország
elemi biztonsági érdekeit veszélyeztetô, alighanem
északi ügynökök által is gerjesztett káosz
terjedését fékezte meg. Elég hamar követte
is a belpolitikai enyhülés: a szükségállapot
fokozatos feloldása, a nagy számban begyûjtött
politikai foglyok kiszabadulása.
Az ország lendületes
gazdasági fejlôdése talaján a kibontakozó
jólét lehet az egyik magyarázata annak, hogy a mindenáron
való újraegyesülés követelésének
tömegbázisa egyre szûkült. Ez alighanem fontos oka
volt annak, hogy a kormány további politikai reformokat is
ígérhetett, középpontjukban a közvetlen
elnökválasztás intézményének visszaállításával.
A folyamatot továbbra is heves belpolitikai csatározások
kísérték, miközben az ellenzéki oldalon
is dúlt a harc a pozíciókért, és szervezeti
mozgások is zajlottak. A kormánypárt elnöke Ro
Te Vu lett, Cso Du Huan kadétiskolabeli jó barátja
és segítôje a puccs idején. Ôt indították
a párt elnökjelöltjeként is. A másfél
évtized után megtartott elsô közvetlen elnökválasztáson,
1987 decemberében elsôsorban azért tudott gyôzni,
mert az ellenzék két vezetôje, Kim Jung Szam és
az addigra már rehabilitált Kim De Dzsung nem tudott megegyezni.
Mindketten elindultak, és nagyjából azonos mennyiségû
szavazatot szereztek (a már említett regionális vonzalmaknak
megfelelôen), de külön-külön kevesebbet, mint
Ro, akinek a gyôzelmét még kisebb-nagyobb szabálytalanságok,
csalások is elôsegítették.
Az elnökválasztást
1988 áprilisában parlamenti választások követték,
ahol újra a kormánypárt gyôzött, de nem
tudta megszerezni a mandátumok többségét.
*
A visszacivilesedett hatalom
számára alighanem irtózatos nyomást jelentett
a szeptemberben-októberben esedékes olimpia közelsége,
hiszen valóban Dél-Korea nemzetközi tekintélye
forgott kockán, az, hogy befogadják-e a normális
országok exkluzív körébe. Ez lehetett Ro Te Vu
egyik alapvetô mozgatórugója, amikor februári
elnöki beiktatásakor kijelentette: elmúlt az az idô,
amikor a gazdasági fejlôdés és a nemzetbiztonság
érdekében csorbát kellett ejteni a szabadságon
és az emberi jogokon. Jelentôs mértékben enyhítettek
a külföldi utazás korlátozásain. Folytatódott
a sajtó liberalizálása, feloldották az Észak-Koreába
szökött írók mûveinek a tilalmát,
sôt, beengedtek az országba bizonyos északi sajtótermékeket
is.
Anélkül, hogy
kísérletet tennénk a dél-koreai közérzet
árnyalatainak megragadására, annyit talán megállapíthatunk:
az emberek nem tûrték el, hogy vezetôik Észak-Koreára
mutogatva próbálják igazolni az ottaniakhoz hasonló
korlátozásokat. A kettészakítottság
egyik következménye az volt, hogy sokak számára
a szöuli kormány Amerika-barát, tehát nemzetietlen
elkötelezettségével és ebbôl adódó
kulturális gyökértelenségével szemben
Észak a koreai nemzeti függetlenség, az autentikusabb
hagyományôrzés gondolatával mosódott
egybe. De ugyanez a nemzeti öntudat magyarázza azt is, hogy
miután 1988 egész nyara kormány- és Amerika-ellenes
tüntetésektôl, diákok és rendôrök
heves összecsapásaitól volt hangos, az olimpia idején
szüneteltek a konfliktusok.
Utána viszont ismét
fölerôsödött az ellenzéki nyomás a Cson
Du Huan uralmának kezdetén elkövetett jogsértések
felülvizsgálatára, a folyamatosan ismertté váló
korrupciós ügyek felgöngyölítésére
és a felelôsségre vonásra. 1988 novemberében
Cson egy televíziós beszédben megkövette a lakosságot,
minden vagyonát az államra hagyta, és feleségével
együtt egy buddhista kolostorba vonult. Ro Te Vu pedig a további
sima átmenet biztosítása érdekében tárgyalásokba
kezdett az ellenzékkel. Sikerült is megegyeznie a kevésbé
radikális Kim Jung Szammal, és 1990 januárjában
megszületett a kormánypártból és az ellenzék
egy részébôl a Demokratikus Liberális Párt,
amely két évvel késôbb, 1992-ben meg is nyerte
a parlamenti választásokat. Mindenesetre korántsem
szerzett annyi szavazatot, mint amennyit a szervezetet alkotó korábbi
pártok egy ciklussal korábban mondhattak összesen a
magukénak.
Kim Jung Szam ugyanennek
az évnek a végén gyôzött az elnökválasztáson
is, a meg nem alkuvó Kim De Dzsung pedig bejelentette, hogy visszavonul
a közéletbôl. 1995-ben azonban mégis visszatért,
ami egykori ellenzéki harcostársát, immár politikai
ellenfelét, a másik Kimet bizonyára aggodalommal töltötte
el, annak ellenére, hogy ô maga úgysem indulhatott
volna ismét elnökjelöltként. A korábban
megkötött politikai paktum értelmében azonban a
most már átrendezôdött kormánypárti
sorok megerôsítésén kellett munkálkodnia.
Pontosabban: saját egykori, mérsékelt ellenzéki
társainak a pozícióit igyekezett erôsíteni
a kormánypárton belül, a mondjuk így
konzervatívok rovására. Éveken át ellenállt
a nyomásnak, amely változatlanul sürgette Cson és
Ro felelôsségre vonását Kvangdzsu miatt. Amikor
azonban kitudódott, hogy a két elôzô elnök
mintegy félmilliárd dollárnyi fekete kampánykasszát
hozott létre hivatali ideje során, szabad utat adott az igazságszolgáltatásnak.
*
Ezt az is megkönnyítette,
hogy 1995 októberében Ro Te Vu egy televíziós
beszédében maga is beismerte a feketekassza létezésének
a tényét. Ennél is meghökkentôbb volt azonban
egy további önkéntes vallomás. Az elszánt
és mindeddig kompromittálatlan Kim De Dzsung, aki nem titkolt
államfôi ambícióktól fûtve vetette
bele magát ismét a politikai küzdelmekbe, bejelentette,
hogy a kilencvenes évek elején neki is leesett kétmillió
dollár ebbôl a kasszából.
Egyedül Kim Jung Szam
tudta kivonni magát a nagy kollektív feltárulkozás
egyszerre viszolyogtató és épületes ôszinteségi
rohamából, pedig nehéz elképzelni, hogy ne
segítette volna elô ez a pénzalap elnökké
választását. Gyanakvást ébreszt vele
szemben az is, hogy amikor az egész korrupciós botrány
már magának a kormányzatnak a szavahihetôségét,
ezen keresztül a legitimitását kezdte ki, a Cson és
Ro elleni felhozott vádak mégis csak kiegészültek
az 1980-as puccs és a kvangdzsui vérengzés kapcsán
megfogalmazottakkal. Tény viszont, hogy a per folyamán a
vád alá helyezettek köre egyre bôvült, és
az ország történetében példátlan
módon az elnök közvetlen környezetének egyes
tagjain kívül a gazdasági élet vezetô posztjait
betöltô személyekre, például a legnagyobb
kereskedelmi bank elnökére is kiterjedt.
A két fô vádlott
mint láttuk, külön-külön már mind a
ketten a lakosság kegyelmébe ajánlották magukat
a bíróság elôtt váltig állította,
hogy politikai kampány áldozatai, és a vizsgálatnak
valójában nem az a célja, hogy feltárják
a közelmúlt történelmét. A drámát
valóban nem követte katarzis. A szigorú ítéleteket
amint ez várható is volt enyhítették. Cson
Du Huan hamarosan visszatérhetett a kolostorába, és
Ro Te Vu is kegyelmet kapott. Egy évvel késôbb immár
az államfô, Kim Jung Szam fia állt bíróság
elôtt korrupciós vádakkal.
A közvélemény
figyelme pedig már elôzôleg más ügyek felé
fordult. 1996 augusztusában az ilyenkor szokásos, Korea újraegyesülését
követelô diákmegmozdulásokat különösen
nagy eréllyel verték le, és a letartóztatottak
száma is mintegy ötezer messze meghaladta a megszokottat.
Decemberben pedig úgy hagyatott jóvá a kormány
egy sor munkaügyi törvényt, amelyek felforgatták
a hagyományos, paternalista foglalkoztatási rendszert, hogy
kora hajnalra hívták össze a törvényhozást,
amirôl azonban az ellenzéki képviselôket elmulasztották
értesíteni. Hiába volt hát látványosan
mozgalmas az év, Dél-Korea még mindig nem tudta kiszakítani
magát a hatalomgyakorlás önkényes gesztusainak
megszokásából.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu