Kôszeg Ferenc esszéje
(Tölgyessy és a rendszerváltó pártok alkonya.
Beszélô, 2000. április) tekervényes írás,
de fôbb állításai röviden összefoglalhatók.
Az SZDSZ megrokkant; az MSZP-vel kötött koalícióba
rokkant bele. A koalíciókötés nem véletlen
kisiklás volt, hanem egy évekkel korábbi politikai
választás logikus következménye: a jobboldali
fenyegetésre hivatkozó összefogás – a Demokratikus
Charta – készítette elô s tette elkerülhetetlenné.
Ez a nézet nem ismeretlen.
Többnyire olyan elemzôk képviselik, akik szerint az SZDSZ
máig sem kihevert választási vereségét
vezetésének „balliberális elfogultságai” okozták.
Csakhogy Kôszegtôl
nem áll távol a baloldali liberális gondolkodásmód.
Elsô kézbôl tudja, hogy az SZDSZ pályáját
nem jelölték ki egyértelmûen az alapítók
politikai meggyôzôdései. Ezzel a magyarázattal
tehát nincs mit kezdenie. De épp ezért szüksége
volna valamilyen másik magyarázatra. A „balliberalizmus”-magyarázat
hamis, de politikai. Kôszegnek szintén politikai magyarázattal
kellene szolgálnia. Ehelyett azonban egy hangsúlyozottan
személyes magyarázattal rukkol elô.
Az SZDSZ-nek volt egy kimagasló
politikusa, így Kôszeg, aki az MSZP-hez való közeledést
kezdettôl fogva, ingadozás nélkül elutasította.
Ha a „hagyományos pártvezetés” hajlandó lett
volna befogadni ôt, az SZDSZ talán megmenekül. Csakhogy
Tölgyessyt kitaszították. Elôbb a frakció
élérôl távolították el, majd pártelnökként
buktatták meg. Ez lett az oka, hogy az SZDSZ nem tudott megállni
a Chartától a koalíciókötésig,
majd a választási vereségig vezetô úton.
Arról, hogy mi lehetett
Tölgyessy elutasításának indítéka,
Kôszeg összefoglalóan nem nyilatkozik. De azért
nem is rejti véka alá a felfogását. Úgy
írja le a párt hagyományos vezetését
és a körülötte csoportosuló értelmiségieket,
mint valami zárt, „falanxszerû” alakzatot, mely csak azt fogadja
el,
aki fenntartás nélkül igazodik belsô köreihez;
a saját pozícióval rendelkezô, önálló
félként együttmûködést ajánló
kívülállót „kíméletlenül kikészíti”.
Erre a sorsra jutott volna Tölgyessy Péter is, aki – mint Kôszeg
írja – „a liberális intoleranciát… a saját
bôrén tapasztalhatta meg”.
Az egykori demokratikus
ellenzékrôl kétfajta vaskos elôítélet
terjeng a magyar politikai nyilvánosságban. Az egyik szerint
a magát a rendszer ellenzékének feltüntetô
társaság valójában mindig is a kommunisták
meghosszabbított karja volt. Az 1994. évi koalíciókötéssel
csupán összenôtt, ami eleve összetartozott. (Liberálbolsevizmus-vád.)
A másik szerint az ellenzékiek csak szavakban hódoltak
a liberalizmus eszméinek, az emberi jogoknak és a toleranciának.
A másságot legföljebb marginális társadalmi
csoportok esetében tûrték; a más politikai nézeteket,
a más politikai kultúrát soha nem voltak képesek
tolerálni. (Jakobinizmus-vád.) A liberálbolsevizmus-vád
csapdáját Kôszeg elkerülte. A jakobinizmus-vád
csapdájába azonban – fájdalom – belesétált.
Eszébe sem jut, hogy
föltegye a kérdést: ha a „liberális intolerancia”
vádja igaz módon vonatkozik más liberálisokra,
ôrá miért nem vonatkozik. Vagy megfordítva:
ha rá nem vonatkozik, másokra miért. Esszéje
elôítéleteket visszhangoz, méghozzá gyanútlanul,
távolságtartás nélkül.
Meg fogom mutatni, hogy
Kôszeg elbeszélése hamis. Elôször azt vizsgálom,
honnan eredt, hogyan alakult és hogyan befolyásolta az események
dinamikáját a politikai nézetkülönbség
Tölgyessy és az SZDSZ „hagyományos vezetése”
között. A végén igyekszem számot adni arról
is, hogy miért nem látja át Kôszeg ezt a folyamatot,
noha minden részlete a szeme elôtt van.
Az SZDSZ eredeti eszmevilágának
négy tartópillére volt: demokratikus jogállam,
kapitalista piacgazdaság, emberi jogok, s végül az az
ideológiai hagyomány, melyet összefoglalóan magyar
progressziónak szokás nevezni. A demokratikus jogállam
a párt alapítói számára parlamentáris
rendszert jelentett, ahol az Országgyûlés nem csupán
törvényeket hoz, hanem állandó, nyilvános
ellenôrzést gyakorol a kormány fölött; ahol
a mindenkori többség uralmát erôs alkotmányos
megkötések korlátozzák; ahol a hatalmi ágak
elválnak egymástól és kölcsönösen
kiegyensúlyozzák egymást; s ahol minden szereplô
szigorúan alá van vetve a törvények uralmának.
A kapitalista piacgazdaság megteremtésén az állami
vagyon döntô részének gyors magánkézbe
adását értették az alapítók,
a túlszabályozás leépítését,
az államháztartás átláthatóvá
tételét, a központi újraelosztás erôteljes
mérséklését, s ami ezzel óhatatlanul
együtt jár, a nyugdíj- és egészségbiztosítás,
valamint az oktatásfinanszírozás reformját.
Az emberjogi elkötelezôdés nem csupán a többség
számára fontos alapjogokra terjedt ki, hanem a népszerûtlen
kisebbségek jogaira és a szegényekkel való
szolidaritásra is. Végül a magyar progresszió
örökségének vállalása olyan dolgokat
foglalt magában, mint az úri Magyarországhoz fûzôdô
nosztalgiák egyértelmû elvetése, mint a vallási
és világnézeti kérdésekben semleges
állam programja, mint szembeszállás az antiszemitizmussal
és mindenfajta rasszizmussal, mint szakítás a Trianon-sérelemre
épülô külpolitikával, s a határontúli
magyar kisebbségek védelmének nyíltan vállalt
elkülönítése a területi igényektôl.
A szabad demokraták
soha nem alkottak egységes tömböt. Az itt vázolt
eszmevilágon belül számottevô nézetkülönbségek
osztották meg ôket. A pártban kezdettôl jelen
volt egy erôteljes baloldali – szociálliberális – áramlat,
s egy ugyancsak határozott körvonalú jobboldali – konzervatív-liberális
– irány. A két csoport más és más módon
gondolkodott társadalmi igazságosságról, az
állam szociális feladatairól, a párt által
megcélzandó választóközönségrôl.
Akkora volt a távolság közöttük, hogy ha Magyarországon
lett volna modern szociáldemokrácia és modern kereszténydemokrácia,
valószínûleg nem tartoztak volna ugyanahhoz a párthoz:
ez akkoriban nyilvános beszéd tárgya volt. Mégis,
az SZDSZ irányzatait nem kizárólag a többi politikai
képzôdményhez való viszonyuk tartotta össze.
A szabad demokrata szellemiség négy tartópillére
valamennyiünk számára meghatározó jelentôségû
volt. Erre épült a konszenzus, mely lehetôvé tette
az egységet a sokféleségben.
A négy pillér
közül kettô, a demokratikus jogállam és a
kapitalista piacgazdaság Tölgyessy számára is
evidencia volt; ma is az. Politikai világképében ezek
jelentették, jelentik az értékeket, melyekért
küzdeni érdemes, s melyekrôl semmi szín alatt
nem szabad lemondani. A magyar progresszió hagyományának
és az emberjogi álláspontnak viszont soha nem volt
különösebb szerepe a gondolkodásában. Írásai,
nyilatkozatai nem utalnak arra, hogy komolyan foglalkoztatták volna
a nacionalizmusban, a klerikalizmusban, az antiszemitizmusban és
cigányellenességben rejlô politikai veszélyek,
vagy hogy vonzódott volna az emberjogi gondolat egalitarizmusához.
Alkotmányjogászként soha nem kommentálta a
személyi szabadság vagy a diszkrimináció nagy
kérdéseit, melyek a politikai közéletben alkotmányértelmezési
vitákat kavartak; politikusként soha nem indítványozott
lépéseket kitaszított, megalázott embercsoportok
jogainak, egyenlô állampolgári státusának
védelmére.
Kétségtelen,
kezdetben nem is állt szemben a magyar progresszió ügyével,
s az emberjogi gondolattal sem. Ha erôs ellenérzést
váltottak volna ki belôle a szabad demokrata eszmevilágnak
ezek az – induláskor különösen hangsúlyos
– összetevôi, nem választhatta volna az SZDSZ-t 1989-ben.
Csatlakozásra azonban más inspirálta: az, hogy az
SZDSZ megalakulásától fogva következetesen elutasította
a harmadikutas ötleteket és a felemás kompromisszumokat
mind a demokrácia, mind a piacgazdaság terén.
A szabad demokraták
készek voltak vállalni a konfliktust a pártállami
vezetéssel a demokratikus jogállam megteremtése érdekében,
és arra is késznek mutatkoztak, hogy vállalják
a társadalmi konfliktusokat a piacgazdaságra való
áttérés érdekében. Az MDF akkor még
a kormány és az ellenzék között jelölte
ki a maga helyét, részleges változásban gondolkodott,
és mind a többpártrendszer, mind a magántulajdonú
piacgazdaság megítélésében bizonytalan
nézeteket vallott. 1989-ben, amikor a fô kérdés
úgy hangzott, lesz-e gyors és következetes rendszerváltás
Magyarországon, a két politikai alakulat közül
Tölgyessy csak az SZDSZ-t választhatta.
A tényben, hogy Tölgyessy
nem táplált erôs érzelmeket (sem pozitívakat,
sem negatívakat) a magyar progresszió és a demokratikus
ellenzék eszmevilága iránt, benne rejlett a tartós
együttmûködés lehetôsége. De benne
rejlett az összeütközés lehetôsége is.
A politika: kompromisszumok
mûvészete. Az elvekhez igazodó politikus nem abban
különbözik az elvtelen politikustól, hogy az utóbbi
alkukat köt, az elôbbi soha nem alkuszik. A különbség
abban áll, hogy az elvtelen politikus bármit feláldoz
egy elônyös alkuért, az elvi politikus pedig lehetôleg
nem enged alapvetô politikai értékeibôl, s inkább
ott tesz engedményeket, ahol nem kötik erôs meggyôzôdések.
Tölgyessy soha nem
mondta volna a választóknak: szavazzatok ránk, mi
majd visszahozzuk az állami gondoskodás régi rendszerét.
Soha nem mondta volna, hogy szavazzatok ránk, mi majd parlamenti
képviseletet adunk a szakszervezeteknek. Azt azonban nem tartotta
lehetetlennek, hogy az állam vallási semlegességébôl
vagy a nacionalizmus kérlelhetetlen elutasításából
engedjen, vagy hogy leszólja az emberjogi érzékenységet,
ha ettôl politikai haszon remélhetô. Amíg nem
érkezett el a politikai haszon pillanata, a felfogásbeli
különbségek következményei inkább csak
retorikai hangsúlyokban mutatkoztak meg. Amikor eljött a pillanat,
valódi politikai ellentétté terebélyesedtek.
Kôszeg sem tagadja,
hogy Tölgyessy viszonya a magyar progresszió és a demokratikus
ellenzék hagyatékához az évek múlásával
változott. Beszél arról, hogy idôvel, „átvéve
a jobboldal megbélyegzônek szánt megnevezését”,
polgári radikálisként kezdte aposztrofálni
az emberjogi eszme párton belüli képviselôit.
Arról is beszámol, hogy egyre inkább foglalkoztatta,
miként lehetne létrehozni a tradicionális, „értékeiben
nemzeti és konzervatív” középosztály pártját,
mely ezt a mintegy egymilliónyi választót „modernizációs
pályára vezetné”. Kôszeg értelmezésében
azonban ez az eltolódás válasz volt az SZDSZ „hagyományos
vezetésének” chartás politikájára, majd
az MSZP-vel való koalíciókötésre. Tölgyessy
eredetileg a „liberális közép” térfelérôl
szerette volna legyôzni a jobboldali kormányt, s csak amikor
a szabad demokraták elfogadták az MSZP koalíciós
ajánlatát, s ezzel végleg a múlté lett
a „liberális közép” esélye, csak akkor kötötte
reménységeit az MSZP legyôzésére alkalmas
jobbközép párt létrejöttéhez. Egészen
eddig – de legalábbis Tölgyessy elnökségének
végéig – nem volt lényeges, elvi ellentét Tölgyessy
és ellenfelei közt. Így Kôszeg.
Ezen a vélekedésen
áll vagy bukik a tézis, mely szerint Tölgyessy nem politikai
elvekért folytatott küzdelemben maradt alul, hanem „mint idegen
fiút” kitaszították.
A vélekedés
azonban hamis. Az elvi nézeteltérés nem a következménye,
hanem az oka volt a chartás politika, majd a koalíciókötés
eltérô megítélésének. Tölgyessy
nem 1994 után, hanem 1991 ôszén, elnökválasztási
kampánya során került összeütközésbe
az SZDSZ ideológiai hagyományával. S már 1990
nyarán, frakcióvezetôsége idején is volt
politikai színezete a közte és a párt „hagyományos
vezetése” közt kirobbant konfliktusnak; igaz, akkor még
nem a vita tétje, hanem a körülményei adtak neki
politikai színezetet. Elôször errôl mondanék
valamit, majd rátérek az 1991-es vitára.
Maga Tölgyessy utóbb
úgy adott számot az 1990-es összeütközésrôl,
hogy ô annak az elvnek az elismertetéséért küzdött,
mely szerint parlamenti demokráciában a napi politika színtere
a parlament, a napi döntések a képviselôcsoportban
születnek, a képviselôcsoportot pedig a frakcióvezetés
irányítja, nem a pártvezetés. A kérdés
az volt szerinte, hajlandó-e a pártelnök (e sorok írója)
tudomásul venni ezt.
Ez az értelmezés
nem áll nagyon távol attól, ahogyan én látom
a történetet. Ami magát az elvet illeti, azzal nem nehéz
egyetérteni. De az elvi egyetértés önmagában
kevés. Demokratikus pártokban a parlament elé kerülô
ügyek egy részét – azokat, melyek jelentôsége
messze túlnyúlik a napi politikán – a pártvezetés
is megvitatja. Akkor mondhatjuk, hogy megnyugató módon lezárult
a hatáskörök elválasztása, ha abban is sikerült
megállapodni, mi tartozik a „napi politika” körébe,
s mi függ össze olyan szorosan a párt „általános
irányvonalával”, hogy az már szükségessé
teszi a vezetô pártszervek állásfoglalását.
Hosszú múltra
visszatekintô pártok esetében a szokás többé-kevésbé
egyértelmûen eligazít. 1990 nyarán az SZDSZ
nem rendelkezett iránymutató hagyományokkal, s ezért
nincs abban semmi csodálni való, hogy a frakcióvezetés
és a pártvezetés viszonya vitákat váltott
ki. Abban sem lett volna semmi furcsa, ha a kompetenciák elhatárolása
keserû összecsapások során megy végbe.
Ám ahhoz, hogy egyáltalán végbemehessen, az
ellentétnek valóban a frakcióvezetést kellett
volna szembeállítania a pártvezetéssel.
A képnek, melyet
Tölgyessy a vitáról adott, az felelt volna meg, ha ô
a frakcióvezetésre támaszkodva tartja távol
a pártelnököt és az ügyvivôi testületet
a parlamenti politika körébe tartozó ügyektôl.
Valójában a frakcióvezetôség kezdettôl
fogva ki volt szorítva a döntéshozatalból, s
ezért a kérdés soha nem úgy vetôdött
fel, hogy mi tartozik a frakcióvezetôségre, s mi a
pártvezetésre, hanem úgy, hogy eldönthet-e Tölgyessy
mindent egy személyben. (A Kôszeg által emlegetett
– szerinte mintegy tizenöt, valójában huszonkét
vagy huszonhárom tagot számláló – szóvivôi
testület nem volt azonos a frakcióvezetôséggel,
melynek öt tagja volt, és amelynek hatásköreit
már csak létszáma okán sem vehette át.)
A körülmények
balszerencsés összjátéka folytán kapott
ez az eredetileg szervezeti és eljárási jellegû
konfliktus politikai színezetet. A demokratikus parlament épphogy
megkezdte mûködését, az új rend intézményi
kereteinek kiépítése zajlott, s ráadásul
elválaszthatatlanul az MDF–SZDSZ megállapodás végrehajtásától.
Tölgyessy rendszeresen egyeztetett Antall-lal, késôbb
nagyobbrészt Kónya Imrével a beterjesztendô
törvényjavaslatokról, ami az adott helyzetben természetes
lett volna. Nem volt azonban természetes, hogy a saját pártjában
semmilyen testülettel ne tárgyaljon arról, amirôl
Antall-lal és Kónyával beszél, s hogy vezetô
társai számára is rendre akkor derüljön
ki, miben egyezett meg – ellenzéki frakcióvezetôként
– a miniszterelnökkel és a vezetô kormánypárt
frakcióvezetôjével, amikor megmondta a képviselôknek,
hogy mi következik a megállapodásból. Ez a visszás
gyakorlat politikai balsejtelmeket szült, s minél elszántabban
igyekezett Tölgyessy mind a pártvezetést, mind a frakcióvezetést
távol tartani a döntésre váró ügyektôl,
annál súlyosabbakat.
A rossz elôérzeteket
az idô nem igazolta. De nem állítható, hogy
alaptalanok lettek volna.
A frakcióvezetô
lemondatásába torkolló konfliktus természetesen
rávetette árnyékát Tölgyessy egy évvel
késôbbi elnökjelöltségére. Ám
az 1991 ôszén kirobbant pártharcok nem az 1990-es kötélhúzás
puszta folytatása voltak. Október 4-én Tölgyessy
interjút adott a Népszabadságnak, s ebben röviden
vázolta elnöki programját. A vázlat egyetlen
új elemet tartalmazott: „Patriótább párttá
kell lennünk, szót kell értenünk az egyházakkal
is.”
Kôszeg bagatellizálni
igyekszik e mondat jelentôségét; „szerencsétlen
fordulat”-nak nevezi, és azt sugallja, hogy alkalmi epizód
volt, komoly alap és folytatás nélkül. Én
ezt felszínes olvasatnak tartom. A bejelentés valóban
szerencsétlen volt annyiban, hogy provokálta a szabad demokrata
értelmiség érzékenységét, és
olyanokat is szembefordított Tölgyessyvel, akik egyébként
várakozó állásponton lettek volna. Az a párt,
melynek patriótábbá kell válnia, nem eléggé
patrióta. Az SZDSZ-t megalakulásától fogva
hazafiatlansággal vádolták – elsôsorban jobboldali
– ellenfelei. Ez a vád most váratlanul a párton belülrôl
hangzott el, olyasvalakinek a szájából, aki az elsô
számú pártvezetô tisztségére pályázott.
Tamás Gáspár Miklós azonnali, szenvedélyes
tiltakozása tökéletesen érthetô volt: „Kikérem
magamnak, hogy az SZDSZ-nek patriótább pártnak kell
lennie. A szabad demokraták igenis patrióták voltak,
és ma is azok. Eddig csak a legrosszabb fajta ellenfeleink vonták
kétségbe ezt.”
Ha Tölgyessy másképpen
fogalmaz – például azt mondja, hogy az SZDSZ-nek utat kell
találnia a hagyományos nemzeti és vallási világnézetû
választókhoz is –, szavai nem lettek volna sértôek.
De az nem áll, hogy politikai jelentôségük se
lett volna. Ominózus mondatával az elnökjelölt
új, az eddigi kísérletektôl radikálisan
különbözô megoldást javasolt a párt
régi problémájára.
Az SZDSZ nagy pártként
került ki az 1990. évi választásokból,
de köztudott volt, hogy szavazóinak csupán egy kisebbsége
azonosult a liberalizmus elveivel. Ez valójában megfelelt
reményeinknek: soha nem a magyar liberálisok kicsiny világnézeti
pártjának képzeltük az SZDSZ-t, és nem
is egyetlen, az ország liberális átalakulásában
érdekelt réteg (mondjuk, a sikeres vállalkozók)
érdekképviseletének, hanem olyan pártnak, amely
több társadalmi rétegben is képes megtalálni
és magához kötni a liberális program lehetséges
támogatóit. Tudtuk azonban, hogy az elsô szabad választások
még csak a kezdetet jelentették ezen az úton. Támogatóink
egy számottevô része azért szavazott ránk,
mert az elôzô rendszer ellen szavazott. Világos volt,
hogy ezen az alapon nem fog újra ránk szavazni; még
egy rendszerváltó választás nem lesz. Ráadásul
a rendszerellenes szavazatok közt sok – nem tudhattuk, pontosan mennyi
– volt a puszta protestszavazat: olyanoké, akik minden intézményi
renddel szemben állnak, és mindig a birtokon belül lévôk
ellen szavaznak. Ôket nevezték az SZDSZ-ben az idô tájt
„radikálisok”-nak. Veszélyes helyzet egy demokratikus párt
számára, ha túlságosan függ a „radikálisok”
támogatásától; könnyen elsodródhat
a populista szélsôségek felé.
Tisztában voltunk
vele: ahhoz, hogy az SZDSZ támogatottsága tartósan
egymillió fölött maradjon (ideális esetben elérje
a másfél milliót) biztos támogatói bázisunkat
megnyugtatóan ki kell szélesíteni.
Elnökségem idején
az SZDSZ baloldali liberális megoldásokat keresett a feladatra.
A nyugatos értelmiség és az önálló
vállalkozók körein túl azokat a szavazókat
szerettük volna tartósan a párthoz kötni, melyek
Európában a szo-
ciáldemokrácia
hagyományos választó közönségét
adják, mindenekelôtt szakképzett munkásokat
és mûszaki alkalmazottakat. Két gondolatunk volt arról,
hogy ez miként valósítható meg.
Egyfelôl abból
a feltételezésbôl indultunk ki, hogy a rendszerváltás
politikai folyamata nem ér véget a parlamenti választásokkal:
az Országgyûlés birtokbavétele után következik
a hatalom középsô és alsó szintjeinek meghódítása.
Nemcsak az önkormányzati választásokra gondoltunk,
hanem arra is, hogy az állami vállalatok nagy részében
esedékessé válik az üzemi tanács újraválasztása.
Abban bíztunk, hogy minél alacsonyabb szinteket ér
el a folyamat, annál inkább mozgásba jönnek a
társadalom nagy tömegei, melyek az átalakulást
eddig feszült figyelemmel, de passzívan követték.
Kívántuk, hogy ez megtörténjen, mert megfelelt
volna a demokráciáról alkotott felfogásunknak,
és egyszersmind reméltük, hogy ha megtörténik,
az segíteni fog az SZDSZ táborának megszilárdításában.
Ez a számítás
már 1990 nyarán látványosan megbukott. Az MDF-es
ipari miniszter hirtelen kitûzte az üzemi tanácsi választásokat,
mindössze három hetet adva az elôkészületekre.
Az SZDSZ minden kapacitását mozgósította; gyûléseket
rendeztünk, gyárkapuk elôtt röpcéduláztunk
– erôlködésünk visszhangtalan maradt. Még
annyit sem sikerült elérni, hogy legalább a miniszteri
trükk politikai eseménnyé váljon; a legtöbb
helyen szép csendben megválasztották a felülrôl
javasolt embereket, akik aztán általában megerôsítették
a hivatalban lévô igazgatót. Az önkormányzati
választás története más volt; az SZDSZ
itt fennállásának legnagyobb sikerét aratta
– de a helyi közösségek ennek az eseménynek a nyomán
sem lendültek mozgásba. Csak a taxisblokád törte
meg egy múló pillanatra az általános irányzatot.
A magyar társadalom
átengedte a politikai cselekvést azoknak, akik négyévente
megmérkôznek a szavazataiért, s csupán egy nem
túlzottan számos kisebbség került a tartós
mozgósíthatóság állapotába: a
„radikálisok”, akik minden – antidemokratikus vagy demokratikus
– hatalommal szemben állnak, s akik ezért kizárólag
szélsôséges pártokban találhatják
meg a helyüket. Éppen azok, akiknek az SZDSZ nem akart a foglyává
válni. A remény, hogy az SZDSZ egyszerre lehet a jogállam
pártja és a mobilizálódó rétegeké,
rövid idô alatt szertefoszlott.
A másik elgondolás
valamivel tovább élt. Az európai politikai hagyományok
azt sugallták, hogy a bérbôl élôk abban
a pártban ismernek önmagukra, mely erôs szakszervezetekkel
él együtt. Az SZDSZ elôtörténete szorosan
összefüggött a független szakszervezeti mozgalom történetével,
sok tagunk volt tag a Liga valamelyik szervezetében is. Kézenfekvô
volt politikánk középpontjába állítani
a szakszervezeti kérdést. Külön kis titkárságot
állítottunk fel a szakszervezeti kapcsolatok ápolására.
Városi csoportjainkat arra biztattuk, hogy segítsék
a Liga szervezkedését. A SZOT utódszervezetei nagyobbrészt
még mindig betöltötték az érdekvédelmi
teret, de úgy ítéltük meg, hogy csak a tehetetlenség
és a gazdasági erôfölény tartja fenn ôket.
Ezért szerettük volna elérni, hogy a törvényhozás
tiltsa meg a szakszervezeti tagdíj automatikus levonását
a munkabérbôl, és az MDF képviselôcsoportjával
összefogva keresztülvittük a kormány ellenállásán
a szakszervezeti vagyon zárolását. Átütô
fordulatot azonban itt sem sikerült elérni. Az utódszakszervezetek
gyengülését nem kísérte a független
szakszervezetek erôsödése; a növekvô munkanélküliség
s a privatizáció a szakszervezeti mozgalom általános
hanyatlását eredményezte átrendezôdés
helyett. Erôfeszítéseink ismét csak a társadalom
gyönge szervezkedési kedvén hiúsultak meg.
Az idô tájt,
amikor az elnöki tisztségtôl és az aktív
politizálástól visszavonultam, a párt szociálliberális
szárnyának – s persze a konzervatív liberálisoknak
is – újra kellett kezdenie a gondolkodást: hogyan lehet az
SZDSZ szabadelvû párt és ugyanakkor széles választói
rétegeket lefedô néppárt. A választ csak
egy év múlva, Tölgyessy elnökségének
vége felé sikerült megtalálni. Tölgyessy
indító nyilatkozata egy másik válasz lehetôségét
villantotta fel. Azt üzente, hogy az SZDSZ-nek elsôsorban nem
azzal a szavazóközönséggel célszerû
választói koalíciót keresnie, mely más
körülmények közt egy szociáldemokrata párt
táborát adná. A lehetséges támogatók
a jobboldalon vannak. Az MDF máris sokat vesztett, és még
többet fog veszíteni. Ezen az oldalon szabadulnak fel a választói
vegyértékek, melyeket az SZDSZ talán leköthetne.
De ez csak akkor lehetséges, ha arculata változik: ha „patriótább”
lesz, és „szót ért” a nagy egyházakkal.
Az elgondolás nem
futó ötlet volt: akkor is foglalkoztatta Tölgyessyt, amikor
már nem volt az SZDSZ elnöke. „Társadalmunkban még
jó ideig jelen lesznek a késô kádári,
illetôleg a tradicionális magatartásmintákat
követô csoportok”, állapítja meg 1995-ben, amikor
az a kérdés foglalkoztatja, hogyan nôhet fel az MSZP
legyôzésére képes ellenzéki erô.
„Körülményeink között csupán az a politikai
tömörülés lehet a szocialisták versenyképes
ellenpólusa, amely (…) mindkét polgári közönség
nyelvén meg tud szólalni.” (Lesz-e versenyképes ellenzék?
Magyar Nemzet, 1995. március 18.) Persze 1995-ben már rég
nem gondolja, hogy az SZDSZ-bôl lehetne az a párt, mely a
hagyományos magyar középosztály nyelvét
is beszéli. 1991 végén azonban még nem zárja
ki ezt a lehetôséget. Ominózus mondatával pontosan
erre tett javaslatot.
Az SZDSZ patrióta
párt volt, de szemben állt a tradicionális nemzeti
retorikával, párbeszédet keresett az egyházakkal,
de elutasította az ún. történelmi egyházak
közjogi igényeit. Ebben kellett volna változásnak
bekövetkeznie. Méghozzá nem jelentéktelennek.
Az a választóközönség, melyet a „patriótább”
és a nagyegyházakkal „szót értô” SZDSZ
megszólíthatott volna, igen erôs identitású,
és az SZDSZ identitásáról is igen erôs
képet alkot. Ahhoz, hogy a szabad demokratákban a saját
lehetséges képviseletére ismerjen, nem lett volna
elég a retorikai hangsúlyok csekély mértékû
módosítása. Látványos fordulatra lett
volna szükség, tüntetô szakításra
a magyar progresszió és a demokratikus ellenzék hagyatékával
és mindazokkal, akik ezt a hagyatékot képviselték.
Nemcsak a baloldali liberálisokkal, hanem a jobboldaliakkal is.
Nemcsak Bauer Tamással vagy Szabó Miklóssal, hanem
Tamás Gáspár Miklóssal és Hack Péterrel
is. Az a párt, amelynek arculatát ilyen emberek jelenítették
meg a nyilvánosság elôtt, nem számíthatott
a „patriótább” és „nagyegyházbarátabb”
beszédmód iránt fogékony választók
szavazataira.
A Népszabadság-interjúban
meghirdetett elgondolásnak, ha megvalósul, csak háromféle
kimenetele lehetett. Vagy elakad az SZDSZ nyelvezetének mérsékelt
módosításánál, ami éppen elegendô
ahhoz, hogy a szabad demokrata törzsszavazókat elriassza, ahhoz
azonban túlságosan kevés, hogy a jobboldalon új
szavazatokat szerezzen. Vagy pártszakadáshoz vezet. Vagy
pedig a párt alapítóinak kiszorulásával
végzôdik. TGM nem túlzott, amikor azt nyilatkozta,
hogy „Tölgyessy esetleges elnöksége végveszélybe
sodorná az SZDSZ-t”.
A „patriótább”
és a nagyegyházakkal „szót értô” SZDSZ
ígéretébôl nem azért nem lett semmi,
mintha – miként Kôszeg sugallja – kísérlet
sem történt volna az elmozdulásra. Nem a szándék
hiányzott, hanem az erô. Tölgyessy tárgyalássorozatot
kezdett a nagyegyházak vezetôivel, de nem tudta megakadályozni,
hogy az Országos Tanács határozatban erôsítse
meg a párt elkötelezettségét az állam
és az egyház elválasztása, az egyházak
jogegyenlôsége, az állam világnézeti
semlegessége mellett. Azt sem tudta elérni, hogy egy másik
OT-határozat – ôt idézem – „lebegtesse” az SZDSZ viszonyát
a határkérdéshez. És nem sikerült az emberjogi
gondolat képviseletét, „átvéve a jobboldal
megbélyegzônek szánt megnevezését” polgári
radikalizmusként félreszorítania.
Abban kétségkívül
igaza volt Tölgyessynek, hogy az SZDSZ-nek törekednie kell a
közte s a politikai jobboldal között húzódó
kommunikációs szakadék áthidalására.
Ha ebben sikert tudott volna felmutatni, az nem lett volna kevés.
De ehhez nem az SZDSZ arculatának megváltoztatására
lett volna szükség, hanem olyan helyzetre, amelyben az MDF
készséget mutat az SZDSZ gesztusainak viszonzására,
az SZDSZ pedig megengedheti magának, hogy gesztusokat tegyen az
MDF felé. Csakhogy a dolgok soha nem álltak távolabb
ettôl, mint éppen Tölgyessy elnökségének
idején. Jelöltségének meghirdetése alig
néhány héttel követte a Kónya-dolgozatot;
1992-ben jött a Csurka-irat, majd október 23-a Göncz Árpád
lehurrogásával és a civilbe öltöztetett
határôrök részvételével (történetesen
Kôszeg volt az, aki leleplezte ôket).
Ahhoz, hogy a szabad demokraták
normális viszonyba kerüljenek a magyar politikai jobboldallal,
nemcsak arra lett volna – s van ma is – szükség, hogy ôk
maguk erôfeszítéseket tegyenek a párbeszédre.
Egyebek közt arra volna szükség, amirôl Tölgyessy
elnökségének vége után kezdett beszélni:
hogy legyen egy jobboldali párt, mely „az MDF milliós közönségét
modernizációs pályára vezeti”. (Lesz-e jobbközép
pártja a magyar demokráciának? Népszabadság,
1993. július 7.)
Tölgyessy Péter
politikai magányosságának, úgy hiszem, az a
magyarázata, hogy ez a párt azóta sem jött létre.
Az MDF soha nem volt olyan párt, mely egyszerre beszélte
volna a modern, nyugatosodott rétegek meg az „értékeiben
nemzeti és konzervatív” középosztály nyelvét.
Az SZDSZ-bôl nem lehetett ilyen pártot faragni. A Fideszbôl
talán lehetett volna, de az eredmény finoman szólva
nem az lett, amit Tölgyessy remélt, amikor Orbánék
1998. évi választási kampányához csatlakozott,
majd
beült a parlamenti frakciójukba.
Végül is nem
ô találta meg a formulát, melynek jegyében az
SZDSZ sikerrel vehette az 1994-es választás próbáját,
hanem a Petô–Kuncze vezetés. Ôk ismerték fel,
hogy a liberális párt azt a szavazót nyerheti meg
a programjának, akinek elege van a politika rangjára emelt
gyûlölködésbôl, a véget nem érô
tisztogatásokból és az intézményi bizonytalanságból.
„Abba kell hagyni azt, hogy az ország egyik fele választás
után kirúgja az ország másik felét”,
mondta Kuncze Gábor, és az SZDSZ csaknem húsz százalékot
kapott.
S most röviden Chartáról
és koalícióról. Kôszeg Tölgyessy
érdeméül tudja be, hogy elejétôl a végéig
elutasította a chartás politikát. Mivel a Chartával
kezdôdött az együttmûködés szabad demokraták
és szocialisták között, s mivel az együttmûködésbôl
együttkormányzás lett, a négyéves koalícióért
pedig az SZDSZ súlyos választási vereséggel
fizetett, ezért manapság nem szoktak magyarázatot
kérni arra, hogy miért is lett volna jó elzárkózni
a Chartától. Kôszegtôl azonban magyarázatot
kérhetünk.
Tölgyessy álláspontja
egyszerû volt: a Charta hívei eltúlozták a szélsôjobboldali
veszélyt. (Nincs okom a további hallgatásra. Magyar
Hírlap, 1994. július 9.) A szocialistákat is magában
foglaló összefogásra valójában nem is
volt szükség, sôt: „Más irányultságú,
más mondanivalójú politikával talán
több sikert lehetett volna elérni.” (Üzenni tudni kell!
Beszélô, 1991. november 9.)
Kôszeg azonban már
1991/92-ben sem volt biztos abban, hogy a Charta nélkül megállítható-e
a jobboldali radikálisok nyomulása, és utólag
sem szerezte meg a bizonyosságot. Minden fenntartása ellenére,
1992 szeptemberében Az utcára? Az utcára! címen
írt kiáltványt a Csurka-dolgozat miatti nagy Charta-tüntetés
mellett (Beszélô, 1992. szeptember 19.).
S visszamenôleg is
azt mondja: „Kétségtelen, persze, hogy 1991–1992 Csurka elôretörésének
korszaka, 1992 ôsze a jobboldali radikalizmus legszebb órája
volt. (…) Máig sem dönthetô el, mekkora szerepe volt
a chartista tömegmozgalomnak Csurka visszaszorításában.”
De ha máig sem dönthetô el, akkor milyen alapon helyesli
Kôszeg a Charta mérlegelés nélküli elutasítását?
Most pedig lássuk,
milyen érvei voltak Tölgyessynek a koalíció ellen.
1994 júniusában két fô aggályt fogalmazott
meg. Az egyik úgy szólt, hogy a szocialisták „a döntôen
félreformokból és kis osztogatásokból,
a döntések halogatásából” álló,
hagyományos késô kádári politikát
folytatják majd. (A hosszú átmenet. Népszabadság,
1994. június 18.) Az MSZP-ben ugyanis egyszerre több párt
található; táborukban tudják az átmenet
nyerteseit és veszteseit egyaránt, s ha következetesek
akarnak lenni, valamelyik közönségükkel szakítaniuk
kell. Mivel ez nem valószínû, ezért arra kell
számítani, hogy a szocialisták inkább „a késô
kádári szerkezetek megôrzése, feltámasztása,
a régi-új kliensrendszerekre való támaszkodás”
politikáját választják, „mint a sokféle
érdeket sértô, kockázatos modernizációs
reformok végigvitelé”-t. (Szocialisták a kapuk elôtt.
Népszabadság, 1994. április 16.) A Horn-kormány
elsô kilenc hónapja igazolni látszott ezt az elôrejelzést.
Az utána következô egy esztendô azonban alaposan
rácáfolt. Elôször a Bokros-programmal, mely nemcsak
a gazdaság rövid távú stabilizálását
végezte el, hanem megindította az államháztartás
régóta halogatott átalakítását
is. Másodszor a privatizáció felgyorsításával
és azzal, hogy a többletbevételeket a külsô
államadósság törlesztésére – nem
belsô osztogatásra – fordították. Harmadszor
a liberális szellemû nyugdíjreformmal, mely a kockázatközösséget
fenntartó, kötelezô biztosítás mellett
létrehozta az egyéni öngondoskodás intézményeit.
Negyedszer az olyan-amilyen médiatörvény megalkotásával,
mely mégiscsak utat nyitott az országos kereskedelmi adók
megjelenése elôtt. Ötödször a magyar–szlovák
és magyar–román alapszerzôdés megkötésével,
melyek – hibáikkal együtt is – új alapokra helyezték
a magyar állam szomszédsági politikáját,
és kedvezô feltételeket teremtettek ahhoz, hogy a magyar
kisebbség pártja mindkét országban a következô
kormánykoalíció tagjává legyen.
Tölgyessy 1994-ben
nagyobbrészt azért tartotta ártalmasnak az SZDSZ-re
nézve a koalíciós ajánlat elfogadását,
mert azt jósolta, hogy az MSZP nem vehetô rá a gyors,
következetes reformokra. Ezzel szemben a Horn-kormány többet
tett a múltból örökölt gazdasági rendszer
reformjáért, mint akár az elôdje, akár
az utódja, és abban az évben, amikor a legfájdalmasabb
intézkedések zajlottak, az SZDSZ támogatottsága
megbízhatóan magas maradt.
Részletes vizsgálódást
kíván persze, hogy mindebben mi volt az SZDSZ szerepe. Ezzel
a kérdéssel itt nem foglalkozom. Kôszeg egyetlen állításához
fûznék csupán jegyzetet. „A késôbbi legendákkal
szemben, írja, a Bokros-csomag elfogadására nem az
SZDSZ, hanem a fizetésképtelenség réme késztette
a miniszterelnököt.” Ez igaz. Azonban az SZDSZ vezetôi
– tudtommal legalábbis – soha nem gondolták, hogy Horn Gyula
az ô kedvükért áll majd oda egy népszerûtlen
stabilizációs politika mellé. A kormányba való
belépésüket arra a számításra építették,
hogy a stabilizáció elkerülhetetlen lesz, s ha egyszer
az MSZP rákényszerül az elfogadására,
akkor az SZDSZ közel 20 százaléknyi szavazata nélkülözhetetlenné
válik, és súlyt ad a szabad demokratáknak.
Rosszul számítottak, amikor azt hitték, hogy Békesi
mindjárt a kormány felállásakor meg tudja gyôzni
a miniszterelnököt a megszorítások szükségességérôl.
De jól számítottak, amikor abból indultak ki,
hogy a fizetésképtelenség réme ki fogja kényszeríteni
a szorító intézkedéseket.
Más kérdés,
hogy ebbôl a számításból az következett
volna, hogy 1996 tavaszán, kora nyarán vizsgálják
felül a koalíció létrejötte mögötti
feltételezéseket. A megszorító intézkedések
ideje lejárt, Horn lemondásra bírta Bokros Lajost,
és az MSZP-nek immár nem volt szüksége az SZDSZ
szavazataira. A revízióra nemcsak azért lett volna
szükség, mert mostantól az a veszély fenyegetett,
hogy a szabad demokraták semmilyen további céljukat
nem tudják elérni a kormányban, Horn Gyula pedig azt
tesz velük, amit akar, hanem két további okból
is. Egyrészt, 1994 és 1996 között Hornék
zavarosak voltak abban, hogy milyen államot akarnak. Nekiláttak
a korporatív alkudozási rendszer kiépítésének,
de a privatizáció felgyorsításával meg
is ingatták a legfôbb alkupartnerek – a volt államszakszervezetek
– pozícióit. 1996-tól azonban már csak a korporatív
rendszer építgetése maradt. Másrészt,
már 1995-ben egyre-másra robbantak ki az MSZP korrupciós
botrányai, az olajgate-ügy, az egészségügyi
önkormányzat ügyei, Pál László kinevezése
a MOL élére meg a többi. Sejteni lehetett, hogy a meggyengülô
SZDSZ-rôl végül egyetlen sablon marad a közvéleményben:
a tehetetlenség a szocialisták mohóságával
szemben. Az SZDSZ 1996 nyarán veszítette el az 1998. évi
választásokat, nem 1994-ben, amikor a kormányba belépett.
Tölgyessy másik
ellenérve úgy szólt, hogy az MSZP-vel kötött
koalícióval „eltûnhet az önálló
szabadelvû pólus. (…) A háromosztatú hatalmi
szerkezetnek minden bizonnyal vége”. (A hosszú átmenet.)
Ez az állítás feltételezi, hogy a magukat liberálisként
meghatározó pártok – a Fidesz és az SZDSZ –
szövetsége az 1994. évi választáskor valóban
létezett. Tölgyessy számára fontos volt e koalíció
léte: ehhez fûzte a reményt, hogy az MDF-kormányt
középrôl lehet legyôzni, s hogy a magyar demokrácia
súlypontja áttevôdik a politikai élet centrumába.
Ezt az óhajt az SZDSZ-ben mások is osztották; olyanok
is, mint e cikk szerzôje, aki sok minden másban nem értett
egyet Tölgyessyvel. Tágította volna a szabad demokraták
politikai mozgásterét, ha valódi szövetség
tud létrejönni köztük és a Fidesz között.
Csakhogy erre nem volt lehetôség.
Igaz, 1993-ban a Fidesz
váratlanul választási koalíciót ajánlott
az SZDSZ-nek. Ez meglepô fordulat volt, mert egészen addig
Orbánék élesen elutasítottak mindenfajta szorosabb
összefogást, s rendre az SZDSZ és az MDF közé
helyezték magukat. De Orbán nyomban az együttmûködési
megállapodás aláírása után nyíltan
megmondta, hogy ôt a liberális összefogás elsôsorban
egy harmadik párt – az MSZP – elszigetelése miatt érdekli.
Miközben a választási egyezség megszületett,
a Fideszbôl kiszekírozták az SZDSZ-szel való
ôszinte együttmûködés híveit. Eldôlt,
hogy a Fidesz és az MDF közös szégyenét,
a székház-ügyet meg sem próbálják
tisztázni. Választási programjában a Fidesz
már „nemzeti elkötelezettségû, mérsékelt
liberális párt”-ként határozta meg önmagát,
megtéve az elsô lépést a magába roskadó
MDF üres helye felé.
Az SZDSZ és a Fidesz
összefogását soha nem lélektani okok gátolták
meg. Kezdetben elsôsorban az akadályozta, hogy mindkét
párt ugyanarra a választóközönségre
pályázott. Amikor a Fidesz eldöntötte, hogy stratégiát
vált, és az MDF híveit veszi célba, az összefogás
akadálya az lett, hogy a megcélzott szavazók élesen
elutasították a szabad demokratákat. A Fidesz amúgy
is hihetetlen erôs fordulatot kényszerült venni, hogy
feledtesse egykori antinacionalista és antiklerikális gesztusait;
erre semmi esélye nem lett volna, ha továbbra is együtt
mutatkozik az SZDSZ-szel. S végezetül a parlamenti erôviszonyok
is amellett szóltak, hogy – ha a szabad demokraták kimaradnak
a kormányból – a Fidesz az MDF-fel és a KDNP-vel alkosson
szoros szövetséget. A három párt együtt
több képviselôvel rendelkezett, mint az SZDSZ. Külön-külön
azonban egyedül az MDF frakciója érte el az SZDSZ-frakció
létszámának a felét. Az SZDSZ-szel szemben
a Fidesz jelentôs parlamenti tényezôvé válhatott
volna. Az SZDSZ oldalán erre nem volt esélye.
A koalíciókötés
technikájáról Tölgyessy tanulságos bírálatot
mondott: éles szemmel vette észre, hogy az SZDSZ-t
a programpontok és
az együttkormányzás eljárási garanciái
érdekelték, a szocialistákat pedig a hatalmi pozíciók.
Igaza lett abban, hogy az erôviszonyok kiegyensúlyozását
szolgáló biztosítékok terhessé teszik
a napi kormányzást, és megzavarják a miniszterelnököt
jogköreinek gyakorlásában. De fô érvei,
melyek azt az álláspontot voltak hivatva alátámasztani,
hogy a legjobb technikával megalkotott koalícióba
sem szabad belemenni, fô érvei az utólagos fejlemények
ismeretében sem meggyôzôek.
A koalíció
történetével Kôszeg nem nagyon foglalkozik. Az
elôzô évekrôl azonban sok mindent elmond; kevés
olyan tényre hivatkoztam, melyet ô maga is ne adott volna
elô. A politikai véleménykülönbségek
tényeit is megemlíti. Mégsem gondol bele a nézeteltérés
dinamikájába. Miért vajon? A választ, úgy
hiszem, abban találjuk meg, ahogyan Kôszeg a Petô Iván
elnökké választása utáni folyamatokat
leírja. Elmondása szerint Petô megválasztását
könyörtelen „tisztogatás” követte az SZDSZ-ben, melynek
során a tölgyessystákat „kíméletlenül
kikészítették”. Ezt az eseményt nem külsô
szemlélôként írja le. Az általa fôszerkesztett
heti Beszélôt is az áldozatok sorában látja.
Már 1990 ôszén „sokan tölgyessystának bélyegezték”
a lapot, panaszkodik írásának vége felé,
„sôt némelyek a Beszélô árulását
emlegették”. Egy másik helyen meg ezt találjuk: „Ekkor
[1992-ben] az SZDSZ elitje leírta a Beszélôt”, mivel
a lap „élcelôdni mert, hogy a Magyar Bálint emlegette
»antiliberális satu« legföljebb technikailag különbözik
a Tölgyessy-féle »konzervatív ollótól«”.
Az állítólagos
tisztogatásról Kôszeg semmilyen adattal nem szolgál.
Jó lelkiismerettel mondhatom, hogy az csak a képzelet világában
létezett. Egyetlen kinevezett politikai tisztségviselôt
váltottak le; ô akkor a párt szervezôi apparátusát
irányította, jelenleg pedig az OT elnöke. Harminc területi
szervezô közül kettônek mondtak fel. Semmiféle
tagrevízióra, kizárási hullámra nem
került sor.
Ellenben igaz, hogy a heti
Beszélô az 1990-es választási kampánytól
kezdve meg-megújuló konfliktusban állt az SZDSZ „hagyományos
vezetésével”. Sebek estek mindkét oldalon, és
úgy látszik, némelyikbôl még most, annyi
év után is vér szivárog. Ha az ellentétek
története egy átfogóbb leszámolási
kampányba illeszthetô, akkor adva van egy magyarázat,
melyben Kôszeg a jelek szerint meg tud nyugodni. Ez a magyarázat
egyszerû, és fôként nem kíván önvizsgálatot.
Hisz mi jót várhattak a Beszélô szerkesztôi
azoktól, akik a párton belüli összes ellenfelüket
kíméletlenül elintézték? Ha azonban nem
volt tisztogatás, akkor a magyarázat tarthatatlan.
De nemcsak ez a baj vele.
Még ha mûködnék is, bizony nem tesz jót
Kôszeg önbecsülésének. Sértôdött,
panaszkodó embernek mutatja ôt, aki elmerül az önsajnálatban.
Szerencsétlen flótásnak, akit jól kikészítettek.
Ennél sokkal nagyobb formátum ô, jelentôs események
kiemelkedô szereplôje. Megérdemli önmagától,
hogy a nehezebb utat válassza, s megpróbáljon áttekintést
szerezni a helyzet fölött, mely a heti Beszélô szerkesztôit
rendre összeütközésbe sodorta az SZDSZ vezetésével.
Kôszeg, Solt Ottilia
és Havas Gábor 1990-ben vállalták, hogy a párt
színeiben országgyûlési képviselôk
lesznek, és azt gondolom, döntésüket igazolta az
idô. Jobb lett a köztársaság elsô parlamentje
attól, hogy ott voltak, és szót emeltek a szegények,
romák emberi méltóságáért és
érdekeikért. Közben hátukra vették a hetilappá
vált Beszélôt, és mindent egybevetve ez a döntésük
is jónak bizonyult: a lap összes hibájával együtt
a politikai liberalizmus elsô számú fóruma volt,
márpedig nélkülük nem élte volna túl
1989-et. De a két döntés nem jól illeszkedett
egymáshoz. Kôszegék – nagyon helyesen – független
lapot akartak csinálni, nem pártújságot. Csakhogy
közben nem független újságírók voltak,
hanem egy párt vezetô emberei. Rossz struktúrájú
döntést hoztak tehát – bár jó lelkiismerettel
mondhatják, hogy a tisztább szerkezetû döntések
sokkal kevesebbet értek volna. Nem ôk voltak az egyedüliek,
akiket a rendszerváltás olyan helyzet elé állított,
melyben a legjobb döntés csak rossz struktúrájú
döntés lehetett. 1989-ben kizökkent az idô. Évekbe
tellett, míg helyrezökkent.
Segít, ha megértjük
ezt? Segíthet. Beláthatóvá teszi, hogy a Beszélô
kudarcai nagy formátumú közszereplôk jelentékeny
vállalkozásának kísérô jelenségei
voltak. Beépített csapdáival együtt is vállalhatóvá
teszi a történetet – sopánkodás nélkül,
büszkén vállalhatóvá. Olyan keretet ad,
melyben az egykori barátok és küzdôtársak
talán végig tudják vitatni közös történetük
tényeit. Egyetértésre valószínûleg
így sem jutnánk, de ez nem olyan nagy baj, ha addig sikerül
eljutni, hogy elôítéletmentesen írjuk le egymás
cselekedeteit.
Elöljáróban
azt írtam, Kôszegnek politikai magyarázattal kellene
szolgálnia, ám ehelyett egy merôben személyes
magyarázattal áll elô. Mint látható,
nem a megközelítés személyességét
kifogásolom. Arról van szó, hogy a történet
személyes vetületérôl is csak úgy adhatunk
megérthetô, lélektanilag hihetô képet,
ha komolyan vesszük a szereplôk politikai indítékait,
és hajlandók vagyunk belegondolni kölcsönös
helyzetük struktúrájába. Ha idáig eljutottunk,
akkor kezdôdhet el a tények közös feldolgozása.
Nem tudom, van-e Kôszegben kedv és erô, hogy elinduljon
errefelé. De azt tudom: el kell indulnia, ha azt akarja, hogy elbeszélése
valóban személyes legyen, ne személyeskedô.
Befejezésül
valamit jelenidôben. Az SZDSZ a mai napig nem heverte ki kormányzati
részvételének és a rá következô
súlyos vereségnek a traumáját. Ráadásul
kis pártként kell a csaknem ötször akkora MSZP-frakció
árnyékában önálló ellenzéki
tényezôvé válnia. Mindenképpen nagyon
nehéz jó válaszokat találni erre a helyzetre,
s nagyon nehéz ellenállni a rossz válaszok csábításának.
Még nehezebb, ha a párt szellemi környezete hamis tanulságokat
von le az SZDSZ történetébôl.
Kôszeg, úgy
tûnik, ezt a jelen idejû problémát leírta.
Ahonnan ô visszapillant, onnan nézve az SZDSZ-nek már
bealkonyult. Én ezzel az ítélettel nagyon óvatosan
bánnék. Az SZDSZ ma gyenge, önmagában elbizonytalanodott
párt – de vele mégis a magyar liberalizmus van jelen a parlamentben.
Hogy ez a puszta jelenlét milyen sokat jelent, hamar megtudnánk,
ha bekövetkeznék az, ami ma még elkerülhetô.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu