A tények madártávlatból
A fejlett ipari országok
árszínvonal-alakulásának tendenciái
érdekes képet mutatnak. A nagy francia forradalom és
a II. világháború között 20-30 éves
deflációs és inflációs periódusok
váltogatták egymást. Konkrét példaként
vehetjük Nagy Britanniáét, mivel az összes többi
fejlett ipari ország esete nagyon hasonló ehhez.1 1790 és
1815 között az árak átlagosan évi 2,8 százalékkal
nôttek, majd 1815 és 1850 között 2,2 százalékkal
csökkentek. Egy hasonló infláció-defláció
perióduspár jellemezte a XIX. század második
felét is; 1850 és 1873 között 0,9 százalékos
átlagos árnövekedés, 1873 és 1896 között
1,8 százalékos csökkenés. Az ingadozás
mértéke még nagyobb az idôszak végén,
1896 és 1920 között 4,7 százalékos átlagos
éves infláció volt, míg 1920 és 1935
között 4,1 százalékos defláció.
Közelebbrôl megnézve
az adatokat azt látnánk, hogy ezeken a hosszabb periódusokon
belül is gyakran voltak évek, amelyek a lokális inflációs
vagy deflációs trenddel ellentétes ármozgást
mutattak. Az 1945 utáni idôszak azonban jóval unalmasabb.
Az árak szinte minden évben nôttek, vagyis az utóbbi
fél évszázadban töretlen volt az infláció,
semmilyen jelét nem lehetett annak tapasztalni, hogy az árváltozás
iránya megfordult volna, és biztosak lehetünk abban,
hogy a múltbeli árszinteket sohasem fogjuk viszontlátni.2
Az inflációs ütemek azonban ezen a perióduson
belül érdekes eltéréseket mutattak. (Lásd
az 1. táblázatot.) Azt mondhatjuk, hogy 1972 elôtt
a fejlett országok inflációja nagyon hasonlóan
alakult, majd 1972 után az inflációs ráták
divergáltak és megnôttek, ám a 90-es években
az infláció újra lecsökkent valamennyi fejlett
ipari országban.
Ebben a cikkben ezeknek
a jelenségeknek az általános magyarázatát
keresem. Igyekszem a leglényegesebb közös elemeket kiemelni,
tehát a kép elnagyolt lesz, nem fogom hangsúlyozni
sem a rövidebb távú idôbeli változatosságot,
sem pedig az országok egyediségét. Mielôtt azonban
a történeti elemzéshez fognék, igyekszem tisztázni
egy fontos kérdést: mit tekintünk az infláció
(defláció) legfontosabb költségeinek?3
Az infláció
költségei
Miért is nem szeretjük
az inflációt vagy a deflációt? Az árszintváltozás
költségeinek problémáit durván két
csoportba sorolhatjuk: 1. Miért rossz az, ha az árszínvonal
váratlanul változik meg? 2. Vannak-e az árszínvonal
változásának költségei abban az esetben
is, ha tudjuk elôre?
Kezdjük elôször
a váratlan infláció költségeivel. Ezek
elsô látásra szimmetrikusan elemezhetôk defláció
és infláció esetén. A váratlan infláció
(defláció) egyik legfontosabb költsége az, hogy
a hitelezôk és adósok között utólagosan
jövedelemátrendezôdés jön létre, amennyiben
a hitelek nincsenek tökéletesen indexálva az inflációhoz.4
Ha az infláció nagyobb lesz, mint amit a szerzôdéskötéskor
vártak, akkor az adós „nyer”, míg ellenkezô
esetben a hitelezô. Ez az átrendezôdés elsô
látásra „zérus összegû játéknak”
tûnik, ahol a nyereményt ellentételezi egy azonos nagyságú
veszteség a másik fél számára. Igen
ám, de képzeljünk el egy nem várt deflációs
periódust, amely ugyanolyan gyakori volt a II. világháború
elôtt, mint az inflációs periódus. A hiteláramlás
jelentôs részben, jóllehet nem szükségképpen,
a vagyonosabbaktól a kevésbé gazdagok felé
történik. Deflációban viszont a fix kamatra hitelt
felvevôk járnak rosszul. Amennyiben ezek viszonylag szegényebb
emberek, akkor számukra a deflációból származó
veszteség a megélhetésüket veszélyeztetheti.
Inflációs periódusban persze a hitelezôk veszítenek,
de amennyiben ezek gazdagabbak, akkor a kockázatviselési
képességük is jobb, hiszen sokkal „messzebb” vannak
attól, hogy valamely átmeneti vagyonveszteség hatására
a fogyasztásukat is vissza kelljen fogniuk. Azt mondhatjuk, hogy
ugyanakkora váratlan defláció súlyosabb össztársadalmi
költségekkel jár, mint a váratlan infláció,
amiatt, hogy az elôbbi növeli, míg az utóbbi csökkenti
az egyenlôtlenségeket.
Az inflációnak
(deflációnak) azonban lehet fordított jövedelemátcsoportosító
hatása is. A legtöbb munkaszerzôdés nominálisan
határozza meg a foglalkoztatottak bérét valamilyen
idôtartamra elôre, s így azt tekinthetjük úgy,
mintha a foglalkoztatott „hitelezné” a munkáltatót.
A váratlan infláció itt is a „hitelezôt” sújtja,
akirôl azonban most joggal tehetjük fel azt, hogy a kevésbé
vagyonos partner a szerzôdô felek között.5 A váratlan
árszintváltozás azonban nemcsak osztályok között,
hanem osztályokon belül is szülhet egyenlôtlenséget.
Amennyiben a munkások egy részének jobb az érdekérvényesítési
lehetôsége, például képes ellenállni
a bércsökkentésnek, miközben állását
is meg tudja védeni, akkor egy váratlan defláció
okozta reálbéremelkedés terhét növekvô
munkanélküliség formájában elsôsorban
a kevésbé „szervezett” munkások fogják viselni.
Az elôre látott
infláció költségeit elsôsorban úgy
érthetjük meg, ha meggondoljuk, hogy miért tartunk pénzt
a zsebünkben. Lényegesen megkönnyíti vásárlásainkat,
ha bizonyos mennyiségû készpénzt tartunk magunknál,
és nem kell mindennap betérnünk a bankba, vagy eladni
valamilyen vagyontárgyat, mielôtt a boltba mennénk.
Pozitív infláció esetén azonban a zsebünkben
levô készpénz folyamatosan veszít az értékébôl.
Fizethetünk átutalási betétszámláról
is, de ennek felhasználási köre korlátozott,
és ennek is van „költsége”, hiszen az átutalási
betétszámla kamata kisebb, mint a lekötött bankbetéteké.
A készpénzt persze ma már helyettesíthetjük
hitelkártyákkal. Az utóbbi nagyobb kényelmet
biztosít, viszont jól tudjuk, hogy a hitelkártyák
használatának pénzben is pontosan számszerûsíthetô
költségei vannak. Így tehát a pozitív
inflációból mindenképpen adódik számunkra
veszteség, még akkor is, ha az inflációt pontosan
látjuk elôre.6
Az inflációnak,
akár elôre látott, akár váratlan, vannak
olyan költségei is, amelyek a politikai rendszer tehetetlenségén
alapulnak, és amelyek elsôsorban az adórendszeren keresztül
érvényesülnek. Az adórendszerekben a tôkenyereséget
nominálisan értelmezik, azaz, ha valaki vesz egy vagyontárgyat,
majd évek múlva magasabb áron eladja, akkor az alapelv
az, hogy a különbözetet tekintik nyereségnek és
adóztatják, annak ellenére, hogy az eladási
ár lehet, hogy csak azért nagyobb, mert közben infláció
volt. Egy másik adózási költség abból
fakad, hogy a legtöbb országban a személyi jövedelemadó
progresszív. Nagyobb nominális jövedelem magasabb marginális
adókulcsot von maga után, és így az infláció
egyre nagyobb adóterhet ró az adózókra, még
akkor is, ha reáljövedelmük közben nem változott.
Ez biztosan így van a váratlan infláció esetében,
hiszen az adókulcsokat elôre rögzítik, ám
az országok nagy része csak ritkán változtatja
az adósávokat, tehát az elôre látott
infláció is automatikusan adónövekedéshez
vezet.
Láthatjuk tehát,
hogy különbözô árváltozási jelenségek
különbözô társadalmi csoportokat differenciáltan
érintenek. Ahhoz, hogy valakinek a készpénztartás
infláció esetén költséges legyen, kell
hogy legyen valamekkora készpénztartaléka, nincstelen
napszámosok számára ez a költség elhanyagolható.
Egy hosszú távú nominális bérmegállapodást
kötött szervezett munkás nem fogja szeretni a váratlan
inflációt, de egy szakszervezeten kívüli munkanélkülinek
ez esetleg a munkához jutás lehetôségét
jelenti. A defláció fájni fog annak, aki hitelt vett
fel, míg az infláció megugrása kellemetlen
lesz a hitelezônek, vagy például annak, akinek bankbetéte
van. Az adózási torzulás azokat érinti, akiknek
van mit veszteniük, vagy akik „könnyen” a legmagasabb adókulccsal
rendelkezô jövedelemkategóriákba kerülnek.
Van tehát esély arra, hogy az infláció történetét
„szociológiailag” értelmezzük.
Inflációstációk.
MammOn
A XIX. század második
felétôl a II. világháborúig eltelt idôszakot
az aranyvaluta rendszer (aranysztenderd) korának szokás nevezni.
Ugyan a nemzetközi aranysztenderd kiteljesedése csak a XIX.
század végére tehetô, de a fejlôdés
már azt megelôzôen is ebbe az irányba mutatott.
Ezt a rendszert az jellemezte, hogy az egyes országok központi
bankjai saját pénzükhöz rögzített aranyparitást
állapítottak meg, és biztosították valutájuk
gyakorlatilag korlátlan aranyra való konvertálhatóságát
ezen az árfolyamon a magánszektor számára is.
A központi bankok tevékenységének sarokköve
a rögzített paritás fenntartása volt, szinte
mindent ennek rendeltek alá. Egy ilyenfajta árrögzítéshez
persze jelentôs aranykészletekkel kellett rendelkezniük,
de korántsem volt igaz az, hogy aranykészleteik teljes fedezetet
jelentettek, tartalékként más jegybankok valutáit
felhasználták, és az egész rendszerben több
volt a „pénz”, mint az annak megfelelô értékû
arany. Mégis az árfolyamok aranyhoz való rögzítése
általában sikerrel járt. Biztosította azt,
hogy a nemzeti valuták egymáshoz viszonyított cserearánya
is rögzített maradt. A német márka, az angol
font és a francia frank egymáshoz viszonyított árfolyama
például egyszer sem változott 1860 és 1914
között, és az amerikai dollár esetében is
csak a periódus elején (polgárháború!)
került sor „leértékelésre”. Az árfolyamrögzítést
egyre több ország vállalta és vitte sikerre,
ami azt jelentette, hogy a XX. század elejére szinte az egész
világ rögzített árfolyamokkal mûködött.
Mivel a nemzeti pénzek
árát egy áruhoz, az aranyhoz rögzítették,
ez azt jelentette, hogy a többi áru pénzben kifejezett
ára – vagyis az árszínvonal – együtt mozgott
az arany többi áruhoz viszonyított relatív árával.
Az arany természeti erôforrás, amelynek összkínálata
változik a lelôhelyek gazdagsága, kitermelési
költsége, illetve általában a termelôk
döntése alapján. Ugyanakkor az arany iránti keresletnek
volt ipari felhasználási része is, amihez jött
még a jegybankok „monetáris” kereslete, vagyis az az igény,
hogy az árfolyamrögzítést lehetôvé
tevô készleteket halmozzanak fel. Ha egy kormány valamely
okból az olaj vagy éppen a búza pénzbeli árát
igyekezne stabilizálni, hasonló helyzet alakulna ki. Az arany
fizikai tulajdonságai könnyebbé teszik az árstabilizációs
mechanizmus kivitelezését. Világos ugyanakkor, hogy
az arany nem funkcionálhat mint univerzális forgalmi eszköz,
hiszen kis értékû tranzakciók lebonyolításához
túlságosan értékes még a legkisebb aranyérme
is. Az elsô szakaszban leírt ártrendek jelentôs
részben magyarázhatók az arany relatív árának
ingadozásaival, merôben kínálati okokból.
Mind az 1850, mind pedig az 1895 utáni inflációs periódusokat
megelôzte új aranylelôhelyek feltárása
és az arany kínálatának megnövekedése.
Mint láthatjuk, az aranyvaluta-rendszer nem vezetett az árszint
stabilitásához rövid távon. Ugyanakkor lényeges
az is, hogy hosszabb távon az árszínvonal nem mutatott
sem pozitív, sem negatív trendet.
Az aranypénzrendszert
az I. világháborúban felfüggesztették,
a 20-as években újraélesztették, majd a nagy
gazdasági válság a kimúlásához
vezetett. A legfontosabb oka ennek a változásnak politikai
volt. Az aranysztenderd korának szinte tökéletes árfolyamstabilitása
mindkét irányban bizonytalan árszínvonallal
párosult. Az árfolyamstabilitás legfôbb támogatói
a befektetôi rétegek, a pénzügyi „körök”
voltak. Az aranypénzrendszer kora egyben a tôke szabad, adminisztratív
korlátozottságoktól mentes áramlásának
kora is volt. Kevéssé közismert tény, hogy a
nemzetközi tôkeáramlás intenzitása csupán
nemrég érte el – globalizálódó jelenünkben
– azt a szintet, amit az I. világháború elôtt.
A kor befektetôje kényelmesen választhatott brit, német,
amerikai, orosz vagy netán argentin kötvények vagy más
befektetési formák között, abban a tudatban, hogy
a kalkuláció pénzneme szinte irreleváns, nem
kellett árfolyamváltozástól tartania. Ugyanez
a „biztonság” jellemezte a nemzetközi árukereskedelem
tranzakcióit is, nem kellett félni attól, hogy a cserearányok
változásának hatására a különbözô
országokban történô eladások haszna kiismerhetetlenül
ingadozna. Ehhez a biztonsághoz képest az árszínvonal
rövid távú bizonytalansága jóval kevésbé
volt zavaró, hiszen a mai korból is jól ismerjük,
hogy az árak ingadozása jóval kisebb, mint az árfolyamoké.
Ez a helyzet azonban nem
volt minden rétegnek egyformán jó. Ezt az érzést
fejezte ki William Jennings Bryan demokrata elnökjelölt 1896-ben
egy híres beszédében: „az emberiséget nem szabad
egy aranykereszten feláldozni”. Az aranyparitáshoz mindenáron
való ragaszkodás okozta árszint-bizonytalanság
ugyanis jelentôs károkat okozott bizonyos rétegek számára.
A beszéd apropóját az 1870 utáni hosszú
deflációs periódus, és annak végén
egy súlyos recesszió adta. Mint láttuk, a defláció
jelentôs veszteségeket tud okozni a (nem gazdag) adósoknak,
akik az egyik olyan társadalmi réteg voltak, akikhez Bryan
„populizmusa” szólt. Ugyanakkor az aranypénzrendszer mások
számára is bûnbakká vált. A monetáris
politika egyik fontos hasznának szokás tartani azt, hogy
képes stabilizálni a gazdasági ciklusokat, adott esetben
a likviditás növelésével serkenteni a keresletet,
és így kivezetni a gazdaságot a recesszióból.
Az aranypénzrendszerben a monetáris politika passzív
volt a gazdasági ciklusok szempontjából, amennyiben
nem igyekezett kihasználni ezt a lehetôséget. Ily módon
a recessziók teljes súllyal nehezedtek a munkavállalókra,
akik a ciklikus ingadozásokat csekély vagyonuk miatt jóval
kevésbé voltak képesek elviselni, mint a vagyonosabb
rétegek.
Ezt a helyzetet rontotta
a kor költségvetési politikai stílusa is, amely
a konzervatív „ne nyújtózkodj tovább, mint
ameddig a takaród ér” elve alapján a költségvetési
deficitet szinte bûnnek tartotta, kivéve persze háború
idején, és amely nem hitt abban, hogy állami költekezéssel
növelni lehet a foglalkoztatást. Ez a politika is a vagyonos,
befektetôi rétegek érdekeinek felelt meg. A tulajdonosi
osztály fizette az adók túlnyomó részét,
és természetesen nem szerette, ha azok magasak, illetve nem
örült volna az állami költekezésen alapuló
újraelosztásnak sem. Úgy érzékelte,
hogy a deficit valójában csak az adózás elhalasztását
jelenti, a mai deficitet holnapi adókkal kell fedezniük. Jóllehet
a választójog fokozatosan kiszélesedett, szociáldemokrata
típusú vagy munkáspártok sehol sem voltak képesek
az I. világháború elôtt kormányra kerülni.7
A gazdag országok jómódú polgárságának
rétege hosszú távra tervezett, és jelentôsen
profitált a nem újraelosztó államból,
illetve a stabil pénzügyi környezetbôl. A fennálló
monetáris-fiskális rendszer azonban nem törôdött
a vagyoni és jövedelmi egyenlôtlenségekkel, és
nem javított a kockázatok megosztásának hatékonyságán.
A gazdasági kockázatok túlságosan nagy részét
viselték a szegényebb rétegek, munkások vagy
kistulajdonosok, akik ezt a legkevésbé tudták elviselni.
A munkanélküliség a gazdasági ciklusokkal párhuzamosan
jelentôsen ingadozott, és nem volt biztos, hogy a fellendülésnél
félretett vagyon elegendô a recesszióbeli munkanélküliség
elviseléséhez.
A tömegek lázadása
Valóban, az aranypénzrendszer
végét a nagy gazdasági válság jelentette,
illetve az a tény, hogy a választójog kiterjedése,
a szakszervezeti mozgalmak terjedése, a munkás (szociáldemokrata)
vagy a hagyományosan a kisemberek érdekeit képviselô
pártok térnyerése komoly politikai tényezôvé
tette a gazdaságilag hátrányos helyzetû rétegeket.
A II. világháború után az új nemzetközi
pénzügyi rendet létrehozó Bretton Woods-i konferencia
gyökeresen más elvek alapján képzelte el a világ
jövôjét, mint a megelôzô kor központi
bankárai. Míg az aranypénzrendszer nem alapult explicit
nemzetközi egyezményeken, hanem a befektetôi rétegek
érdekeinek hallgatólagos koordinációján,
addig a Bretton Woods-i egyezmények az aláíró
országok körében szerzôdéses nemzetközi
pénzügyi rendszert kreáltak. Ebben a rendszerben az
aranyparitás központi szerepét a dollárparitás
vette át, a dollár de jure kulcsvalutává vált.
A rendszer tagjainak igyekezniük kellett valutájuk dollárparitását
fenntartani, azonban indokolt esetben az árfolyamok változhattak.
Az új pénzügyi rendszer, bár célul tûzte
ki a tôkemozgások liberalizálását, ezt
csak mintegy 45-50 év alatt valósította meg, és
a konvertibilitás szentsége helyett elismerte az egyes államok
jogát a tôkemozgások adminisztratív korlátozására.
A privát szféra aranyra való konvertálási
joga megszûnt. Jóllehet a dollár aranyparitása
megmaradt, a konvertálhatóság csupán a központi
bankok privilégiuma maradt. A rendszer gyökeresen új
ideológiáját fejezte ki az, hogy az egyezményt
aláíró amerikai pénzügyminiszter, Henry
Morgenthau, valóságos krisztusi szerepet jövendölt
az új intézményeknek, a Világbanknak és
a Nemzetközi Valutaalapnak, amennyiben ezek „kiûzik az uzsorásokat
a nemzetközi pénzügyi élet szentélyébôl”.
Utóda, Fred Vinson pedig az új intézmények
székhelyét New Yorkból Washingtonba helyezte át,
mivel attól félt, hogy az amerikai közvéleményben
a New York-i székhelyû intézményekkel szemben
elôítéletek alakulnának ki.8
A Bretton Woods-i rendszer,
amely 1973-ig állt fenn, szintén megôrzött egy
bizonyos árfolyamstabilitást a dollárral szemben.
Így tehát joggal mondhatjuk, hogy míg a nemzetközi
árszínvonal az aranypénzrendszerben fôként
egy áru, az arany, addig a Bretton Woods-i rendszerben a dollár
vásárlóértékétôl függött,
vagyis végsô soron az amerikai inflációtól.
Valóban, a fontosabb ipari országok árszintjei ebben
a korban nem nagyon távolodtak el egymástól. (Lásd
1. táblázat.) Azt, hogy miért volt szerény,
de állandó infláció ebben a korban, annak alapján
érthetjük meg, hogy miért volt infláció
az USA-ban. Visszatekintve úgy gondolhatjuk, hogy az adott körülmények
között valószínûleg bármely nagyobb
ipari ország önmagában is inflatorikus gazdaságpolitikát
követett volna, azonban kétségtelen, hogy ehhez az USA
esetében olyan sajátos okok is hozzáadódtak,
mint a koreai, illetve a vietnami háború. Nem valószínû
azonban, hogy ezek lettek volna a folytonos áremelkedés egyedüli
kiváltói. Az igazi okok az inflációval szembeni
társadalmi preferenciák megváltozásában
keresendôk.
A társadalmi-politikai
változások nemcsak a pénzügyi rendszerben manifesztálódtak.
Az ipari országokban kiépült a jóléti
háló (egészség- és nyugdíjbiztosítás,
munkanélkülisegély stb.). Eközben a gazdaságpolitikák,
különösen az I. világháború elôtti
korszakkal összevetve, nacionalistábbá váltak.
A világ kisemberei gazdasági téren inkább versenytársnak
bizonyultak, mint a kapitalisták, akik annak idején igyekeztek
a tôkeáramlás és a kereskedelem elôtti
akadályokat lebontani.
A társadalmi védôháló
kiépítésének szükségessége
mellett az aktív fiskális politika is létjogosultságot
kapott, és a deficiteket már nem nézték ferde
szemmel. Másfelôl uralkodóvá vált az
a nézet, hogy a monetáris politika képes enyhíteni
a gazdasági fluktuációkat, sôt, hogy az enyhén
inflatorikus politika még hosszú távon is emeli a
gazdaság teljesítményét. Az infláció
jótékony hatásaiban való hit fejezôdött
ki az úgynevezett Phillips-görbe elméletben is, amely
egy statisztikai összefüggés alapján úgy
vélte, hogy magasabb inflációs periódusok általában
magasabb kibocsátást, illetve alacsonyabb munkanélküliségi
rátákat jelentenek. Az infláció elfogadhatósága
melletti legfôbb érv azonban inkább negatív
volt, a deflációtól való félelembôl
táplálkozott. Sokan a deflációt tették
felelôssé a nagy válság okozta recesszió
mélységéért és hosszúságáért.
E szerint a nézet szerint a defláció és a nominálbérek
alsó határának merevsége a munkanélküliség
soha nem látott növekedéshez vezetett.
A Bretton Woods-i rendszer
felbomlásának történetét ebben a cikkben
nem részletezhetem. Tény az, hogy a rendszerrel való
elégedetlenség egyik, ha nem is kizárólagos
oka az USA „gyenge” inflációs teljesítménye
volt, amely több résztvevô számára egyre
kevésbé tûnt elfogadhatónak. 1973-tól
új pénzügyi rendszer jött létre, amelyben
a legfontosabb valuták árfolyammozgását lényegében
sem hallgatólagos, sem explicit szerzôdések nem szabályozzák.
A fontosabb valuták egymással szemben lebegnek, kialakult
a háromcentrumú pénzvilág (dollár, márka,
jen, ahol mára a márka szerepét az euro örökölte).
Elsô látásra ez a rendszerváltás nem
tett jót az inflációnak, hiszen az inflációs
ráták mindenhol megugrottak, jóllehet különbözô
mértékben. (Lásd az 1. táblázatot.)
Ennek oka azonban az olajárrobbanásban keresendô, amely
a rendszer számára külsôdleges volt, és
csak véletlen egybeesésrôl beszélhetünk.
Az olajárrobanásra adott válaszokban viszont tükrözôdtek,
országonként differenciáltan, a régi beidegzôdések.
Az olajár-növekedésbôl adódó munkapiaci
feszültségeket mindenhol igyekeztek a monetáris politika
lazításával ellensúlyozni. Azonban a meglepô
az volt, hogy az infláció megugrott ugyan, de a munkanélküliség
nem csökkent (stagfláció). A második olajárrobbanás
csak rontott ezen a helyzeten, és a 80-as évek elejére
nyilvánvalóvá vált, hogy változtatásra
van szükség.
A józan ész
diadala?
A közgazdászok
hajlamosak a jelen korra és a makrogazdasági politikáira
úgy tekinteni, mint az elmélet és a józan ész
diadalára. Kétségkívül ma a világon
az infláció olyan alacsony, amilyen már évtizedek
óta nem volt, és a gazdasági növekedés
évek óta szinte töretlen. Kezdjük elôször
egy elmélettörténeti áttekintéssel, amely
megvilágítja, hogy hogyan is jött létre a jelenlegi
(relatív) konszenzus a helyes makroökonómiai politikáról.
A XX. században nemcsak
proliferálódott az áralakulással kapcsolatos
tapasztalat, de az elméleti közgazdászok nézetei
is több szakaszban változtak. Jóllehet az inflációval
kapcsolatos nézetek sohasem voltak homogének, az alábbiakban
ismét az egyszerûsítés eszközével
élek, és három nézetrendszert különböztetek
meg: a keynesit, a monetárist és a modern szintézist.
Különösen a keynesi felfogások között számos
alcsoportot lehetne megkülönböztetni (ortodox-, neo-, új-,
valamint poszt-keynesianizmus). Jelen írásban keynesianizmus
alatt az úgynevezett neoklasszikus szintézist fogom érteni,
amely elismerten sokat tanult Keynestôl, és amely az 50-es
és 60-as években domináns nézetrendszernek
számított. Az alábbiakban az elsô két
nézetrendszert írom le annak alapján, hogy milyen
válaszokat adnak néhány alapvetô kérdésre.
Ezután határozom meg a „modern szintézis” eszmevilágát,
mint a keynesizmus és a monetáris szemlélet keverékét.
Erre a nézetrendszerre nem létezik általánosan
bevett elnevezés. Egyesek új keynesianizmusnak hívják,
mások neomonetarizmusról beszélnek, de már
megalkották az új neoklasszikus szintézis terminust
is.9
Van-e reálhatása
a monetáris politikának rövid távon, azaz hat-e
a monetáris poltika a konjunktúrára? Mind a keynesista,
mind a monetarista nézet szerint vannak reálhatások.
A két elmélet közötti különbség
az, hogy eltérô mechanizmusokat tartanak „felelôsnek”
a reálhatásokért, illetve hogy a keynesisták
szerint ez a hatás deflációban, vagy nagyon alacsony
inflációban nagyon gyenge lehet. A monetarizmusra jellemzô,
hogy a monetáris politikának kiemelkedô szerepet tulajdonít
a gazdasági fluktuációkban.
Milyen az optimális
monetáris politika? A keynesista felfogás szerint az optimális
inflációról nem sokat lehet tudni. Annyi biztos, hogy
nem lehet nagyon kicsi, mert ha ilyenre törekednénk, akkor
mindig fennállna a defláció veszélye. Másfelôl
a pozitív inflációnak van termelésserkentô
hatása a Phillips-görbe összefüggés alapján.
Fenn kell tehát tartani valamilyen enyhe inflációt
(nem fontos, hogy pontosan mennyit), egyébként lehetôség
szerint anticiklikusan kell gerjeszteni a keresletet a kamatlábak
mozgatásával annak érdekében, hogy a reálgazdaság
ingadozását mérsékeljük. Ezzel szemben
a klasszikus friedmani monetarizmus szerint az optimális monetáris
politika az, amely a nominális kamatlábat a lehetô
legjobban közelíti 0-hoz. Az optimális infláció
ekkor a 0 nominális kamatlábnak megfelelô negatív
infláció, azaz defláció lesz.10 Ennek eléréséhez
a monetarizmus szerint a pénzmennyiséget kell szabályozni
úgy, hogy a hosszú távú inflációs,
azaz deflációs cél teljesüljön. Ezt mindenfajta
aktív gazdaság befolyásolási szándék
nélkül kell tenni, mivel a monetáris politika reálhatásairól
leginkább csak azt tudjuk, hogy erôsek, de hogy pontosan hogyan
mûködnek, azt nem.
A modern szintézis
nézet az elsô kérdésre adott válaszban
elsôsorban a monetarista nézetnek ad igazat, de elfogadja
a keynesista mechanizmusok létezését is. A második
kérdésben a modern álláspont a keynesi és
a monetarista nézet között van. Optimálisnak az
1-2 százalékos éves inflációt tartja,
mivel ezzel elkerülhetjük a defláció veszélyét,
és ugyanakkor ezzel elismeri az infláció felülbecslésének
lehetôségét is. Fontos, hogy a cél az inflációra
és nem az árszint stabilitására vonatkozik,
mert az utóbbi esetben a defláció szükségszerûen
megjelenne mintegy kétévenként. Az aktív infláció
a stabilizálást tûzi ki a monetáris politika
céljául, de a lehetô legvilágosabb szabályok
alapján. Fontos, hogy az aktivitást nemcsak célszerûnek,
hanem elengedhetetlennek tartja. A monetáris politikai szabályozás
eszköze a kamatláb, és nem pedig a pénzmennyiség
kell legyen.
Érdekes végigkövetni
azt, ahogyan a fenti nézetrendszerekre hatott a „valóság”.
A keynesizmus alapvetô inflációs tapasztalata a nagy
válságot kísérô defláció
volt. Ezután azonban „új gazdaságpolitikai stílus”
vált dominánssá, amelynek sikere lemérhetô
például azon, hogy míg 1900-ban a gazdag Anglia York
városában a létfenntartási küszöb
alatt élôk arányát 43 százalékra
becsülték, 1938-ban 36 százalékra, addig 1961-ben
már csak 3 százalékra.11
A fejlett országokban
a szegénység és a létbizonytalanság
a társadalami védôháló és a gyors
háború utáni növekedés következményeként
soha nem látott mértékben csökkent. A 70-es évekre
tehát a világ megváltozott. Az olajválságok
most hasonló katalizáló szerepet játszottak,
mint a nagy válság 1929–33-ban. Az olajár-emelkedés
hatása eredendôen kettôs volt. Az ipari országok
számára ez egyrészt növelte az árakat,
másrészt a termelés költségesebbé
válásával csökkentette a foglalkoztatást.
A monetáris politikai válasz, országonként
eltérô mértékben, az inflációval
szemben a foglalkoztatásnak adott preferenciát, és
ez utóbbit igyekezett stabilizálni, miközben az elôbbivel
kevesebbet törôdött. Az eredmény azonban sokak számára
váratlanul kedvezôtlenül alakult: az infláció
felgyorsult, miközben a gazdaság stagnált és
a munkanélküliség még inkább növekedett
is. Mindehhez járult még az is, hogy az államadósság
békeidôben soha nem látott mértékben
felduzzadt.12 A gazdaságpolitikusok egyre nehezebb helyzetben találták
magukat, amikor az inflációt már szerették
volna leszorítani. Az infláció felgyorsulása
és a stagfláció ideiglenesen tehát uralomra
juttatta a monetarizmust, és monetarista receptként a pénzmennyiség
növekedésének korlátozásával próbáltak
meg eredményeket elérni. Viszont ekkor azt tapasztalták,
hogy ennek további negatív hatása van a munkanélküliségre.
A monetarista receptek szerint végrehajtott 80-as évekbeli
dezinflációk okozta recesszió – valamint az a tény,
hogy a pénzmennyiség szabályozása technikailag
majdnem megoldhatatlan feladatnak bizonyult – vezetett a modern szintézishez.
A monetarista gondolkodás gyôzelme egyszerre játszódott
le a módosítása iránti igény jelentkezésével.13
Mi indokolta, hogy végül
egyre több és több ország „döntött” úgy,
leegyszerûsítve a politikai folyamatot, hogy az infláció
leszorítása prioritást kap, és a monetáris
politika feladatait újradefiniálják, lényegében
kihagyva a foglalkoztatás elômozdítását,
és elsôdleges célként kitûzve az árstabilitás
fenntartását? Az infláció ma már sokkal
szélesebb rétegeknek jelent problámát, mint
60-70 évvel ezelôtt. A lakosság egyre nagyobb része
rendelkezik valamekkora vagyonnal, amely jelentôs része, különösen
a kevésbé gazdag rétegek esetében, fix kamatozású
bankbetétekben, illetve értékpapírokban testesül
meg. Az infláció költségeit elemezve láttuk,
hogy az ilyen emberek nem szeretik sem a magas állandó inflációt
(a készpénz értékének eróziója),
sem a meglepetés-inflációt (a hitelezô vesztesége).
Az infláció felgyorsulása a 70-es években megváltoztatta
a lakosság percepcióját is, hiszen addig csak a hiperinflációt
átélt országok lakossága ismerte az infláció
legsötétebb oldalait. Az infláció ugyanakkor
az adórendszer torzításán keresztül jelentôs
többletadóval sújtotta a vagyonosabb rétegeket
is. A 70-es évek tapasztalatai megingatták a hitet nemcsak
abban, hogy az infláció hosszabb távon jövedelemnövelô
hatású, de abban is, hogy a rövid távon serkenti
a növekedést és a foglalkoztatást. Egyre inkább
elfogadottá vált, hogy a munkanélküliség
strukturális probléma, amit nem lehet rövid távú
konjunktúrapolitikával hatékonyan szabályozni.
A felduzzadt államadósság megkérdôjelezte
a jóléti államok újraelosztási mechanizmusának
hatékonyságát, egyre többen beszéltek
igazságtalan, generációk közötti újraelosztást
megvalósító transzferekrôl, és a védôháló
kedvezôtlen, „lógást” ösztönzô hatásairól.
A feltételek tehát adva voltak egy inflációval
szembeni szemléletváltozáshoz.
Az infláció
elleni küzdelem két fronton zajlott. Egyrészt közvetlenül
a monetáris politika eszközeivel, másrészt pedig
közvetve és stratégiailag az intézményrendszer
változtatásával. Ez utóbbi részben intézményesíteni
kívánta a társadalmi preferenciákban bekövetkezett
változásokat, másrészt pedig igyekezett meggátolni
azt, hogy a preferenciák esetleges ideiglenes megfordulása
újabb inflációs ugrást okozhasson. Fontos az
ideiglenes jelzô. Ha a társadalom preferenciái tartósan
megváltoznak, akkor valószínûleg a jelenlegi
intézmények sem élik azt túl. A cél
inkább az, hogy az opportunista, rövidlátó változtatások
lehetôségét kizárják. Ennek módszerei
sokfélék, de lényegük visszavezethetô néhány
alapelvre. 1. Törvényesen a fiskális politika ne finanszíroztathassa
kiadásait pénzkibocsátással. 2. A monetáris
politika egyetlen célja az alacsony infláció lehetôleg
folytonos realizálása legyen. 3. A monetáris politika
irányítóin semmi mást ne lehessen számon
kérni, de ennek a célnak az elérését
igen. A központi bankok gyakran új alapokmányokat kaptak
(például Franciaország, Nagy-Britannia), tevékenységükben
egyre nagyobb szerepet kap a függetlenség hangsúlyozása,
de ugyanakkor a társadalmi kontroll szükségessége
is. A modern szemléletben a központi bankok szerepe közelebb
került a legfelsôbb bíróság szerepéhez.
A központi banknak is jól elhatárolható feladata
van, amit politikai befolyástól mentesen kell teljesítenie.
A történelmi
tapasztalat summázata
A következô általános
történet rajzolódik ki a fent leírtakból.
A klasszikus globális kapitalizmus kora még a fejlett országokban
sem volt képes megoldani egy sor összefüggô problémát.
Ezek a szegénység, a társadalmi igazságosság
és létbiztonság voltak. Nem mûködtek kielégítôen
azok a biztosítási piacok, amelyek szükségesek
lettek volna a gazdasági kockázatok hatékony társadalmi
megosztásához, amennyiben túlságosan nagy bizonytalanság
terhelte azokat, akik ezt a legkevésbé voltak képesek
eltûrni. A kor gazdaságpolitikájának egésze,
beleértve a monetáris politikát is, hajlamos volt
gyakran súlyosbítani ezt a problémát. A klasszikus
aranypénzrendszer célja az általános közös
ármérce megteremtése volt olyan korban, amikor az
árupénz fizikailag képtelenné vált a
gazdaság szükségleteinek kielégítésére,
ám nyilvánvaló okoknál fogva a világ
bankjegykibocsátása nem volt centralizálható.
Az árszint alakulása szinte melléktermék volt,
lehetett idôlegesen infláció vagy defláció,
a rendszer „mûködtetôit” ez nem különösebben
érdekelte. Az aranypénzrendszerben az árak változása
másodlagos kérdés volt az árfolyamok stabilitása,
és ezáltal a nemzetközi kereskedelem és tôkeáramlás
elômozdítása mögött. Sokak szemében
viszont úgy tûnt, hogy a monetáris politika igenis
részt vállalhatna a ciklusok csillapításában,
és a „biztosítási probléma” megoldásában.
A világháborúk
és a nagy gazdasági válság olyan társadalmi-politikai
változásokat idézett elô végérvényesen,
amelyek következtében a biztosítási probléma
megoldása került a gazdaságpolitika középpontjába.
Az új rendszerben a monetáris politika funkcióját
az elôzô érában betöltött szerepéhez
képest negatívan definiálták. Nem feltétlenül
kellett elôsegítenie a nemzetközi tôkeáramlást
az árfolyamok stabilizálásával,14 de fenn kellett
tartania, illetve növelnie kellett a foglalkoztatást elsôsorban
azáltal, hogy el kellett kerülnie a deflációt.
Az infláció hosszú távon is „serkentô”
hatásába vetett hit inkább kiegészítôje
volt ennek a gondolatkörnek. Míg az elôzô rendszerben
az árszint változása másodlagos jelentôségû
kérdés volt, addig most az infláció nagysága
megmaradt másodlagosnak, de elsôdleges fontosságúvá
lépett elô a defláció elkerülése.
Az olajválság
és a stagfláció rá kellett, hogy döbbentse
a gazdaságpolitikusokat arra, hogy a monetáris politika nem
is igazán alkalmas eszköz „társadalombiztosítási”
feladatokra. A probléma az, hogy egyáltalán nem világos,
hogy mikor milyen termelésingadozást érdemes kisimítani
a kereslet központi szabályozásával. Amennyiben
a gazdaság, vagy egy ágazat dekonjunktúrája
permanens forrásból származik, vagy bizonyos iparágak
(munkafajták) elavulttá válnak technológiai
innovációk miatt,15 akkor a keresletszabályozás
csak arra jó, hogy szônyeg alá söpörje a
problémát, és halogassa a szükséges strukturális
váltást. A gazdasági biztonság megteremtésére
sokkal alkalmasabbak a társadalombiztosítás különbözô
fajtái, legyen az nyugdíj, egészségbiztosítás
vagy munkanélküliségisegély.16 Ma az árfolyamkockázatok
a modern informatika korában sokkal jobban kezelhetôk, mint
az aranypénzrendszer korában voltak, vagyis a nemzetközi
tôkeáramlás szempontjából az árfolyamok
stabilitása nem olyan lényeges, mint száz évvel
ezelôtt volt. Korunkban az árstabilitás, pontosabban
az infláció stabilizálása alacsony szinten,
vált a monetáris politika központi céljává.
Ez több szempontból is tükrözi a közbeesô
idôszakok tapasztalatait. A modern nézet szerint ugyanis mind
a rövid távú defláció, mind a rövid
távú infláció rossz dolog, de a defláció
azért mégis rosszabb. Ezt fejezi ki az, hogy az optimálisnak
gondolt infláció 1-2 százalék, vagyis ha nem
is találnánk el pontosan a célt, a defláció
esélye legyen kicsi. A modern nézet nem tagadja azonban az
infláció költségeit sem. Ezért van az,
hogy az inflációt stabilizálni kell, és azonnal
ráncba kell szedni, hiszen ha megugrik, akkor a dezinfláció
egyre nagyobb költségekkel valósítható
meg. Úgyhogy a mai konszenzus szerint a központi bankoknak
mindent meg kell tenniük azért, hogy az infláció
állandóan egy szûk sávban maradjon. Vagyis elôször
a történelemben az az elfogadott nézet, hogy a monetáris
poltikának szinte kizárólag az árstabilitásra
kell koncentrálnia, amit közelítôleg 0 ütemû,
és lehetôleg minél kevesbé ingadozó árszintváltozással
azonosítunk. Ennek a nézetnek az uralomra jutása minden
bizonnyal összefüggésben van azzal, hogy az árstabilitásra
való törekvés társadalmi bázisa alaposan
kiszélesedett. A középrétegesedés következtében
sokan vannak, akiknek sem a pozitív infláció, sem
annak variabilitása nem jó dolog.
A végtelen történet
A mai makroökonómiai
elmélet szerint egy társadalom inflációs „torzulását”
több ok magyarázhatja. A fejlett ipari országok szemszögébôl
két fontos tényezô van. 1. A lakosság mennyire
idegenkedik az inflációtól. 2. Milyen mértékben
lehet „meglepetés”-inflációval foglalkoztatásnövekedést
elérni. A jelenlegi relatív árstabilitást alapvetôen
az magyarázza, hogy a társadalom inflációtûrô
képessége lecsökkent, és a közelmúlt
tapasztalatai alapján a foglalkoztatás nem nagyon serkenthetô
monetáris politikai eszközökkel. Mindkét állítás
módosulhat azonban a jövôben, és megjelenhetnek
olyan új tényezôk, amelyek új feszültségeket
generálnak.
A jelenlegi rendszerrôl
nem kell azt hinnünk, hogy örök életû lesz.
Kérdés azonban, hogy tudunk-e valamit mondani arról,
hogy melyek azok a gyenge pontjai, amelyek miatt a belátható
jövôn belül nyomás alá kerülhet. Az
alábbiakban felsorolok néhány ilyen tényezôt
anélkül, hogy jóslásokba bocsátkoznék.17
A fogyasztói árindexre
koncentrálásnak van egy olyan vetülete, amely miatt
már évek óta fô a központi bankárok
feje. Miközben az utóbbi években a fejlett országokban
a fogyasztói árak gyakorlatilag stabilak, addig a részvényárfolyamok,
amelyek szintén árak, hiszen a vállalatoknak (azaz
a tôkének) az értékét fejezik ki, kitartóan
szárnyalnak felfelé. Van tehát tartós részvényár-infláció.
Kell-e törôdnie a központi bankoknak ezzel a jelenséggel,
és törekedniük kell-e a részvényárfolyamok
stabilizálására is? A hivatalos nézet ma az,
hogy nem, de számos nyilatkozat igazolja, hogy a központi bankok
nincsenek teljesen meggyôzôdve ennek az álláspontnak
a helyességérôl. Alan Greenspan, a Fed elnöke
többször kifejezte aggodalmát a részvényárfolyamok
„túlzott” növekedése miatt, és idôrôl
idôre felmerül olyan spekuláció, hogy a Fed a
részvényárfolyamok elszaladását megakadályozandó
fog kamatot emelni. A kérdésben koránt sincs konszenzus,
egy esetleges kiadós tôzsdeválság bizonyára
arra fogja késztetni a monetáris politikusokat, a „piacot”
és az elméleti közgazdászokat is, hogy újragondolják
a monetáris politika és a tôzsdei árfolyamok
összefüggéseit, és pillanatnyilag nem tudni, milyen
konklúzióra jutnak majd.
A jelenlegi konszenzus szerint
a nagy gazdasági egységek (az USA vagy az EMU) monetáris
politikáját nem szabad az árfolyamok alakulásának
befolyásolnia. Kinek-kinek a saját inflációját
kell alacsony szinten stabilizálnia, a dollár-euro árfolyam
pedig lesz, amilyen lesz. Mint hangsúlyoztam, a XXI. század
elején a pénzpiacok számára nem szükségszerû
a nemzetközi tôkeáramlás biztonságához
az árfolyamstabilitás. Ugyanakkor az árfolyamstabilitást
számos üzleti érdek ma sem tartja elhanyagolhatónak.
Ezt bizonyítja részben az, ahogyan a japán központi
bank igyekszik aktív devizapiaci intervencióval befolyásolni
a jen árfolyamát, de az is, hogy az euro elsô évének
jelentôs értékvesztése újra és
újra elôhozta az árfolyamszabályozás
szükségességét az Európai Központi
Bank meghirdetett „jóindulatú közönyének”
ellenére. Úgy tûnik, hogy a devizapiacok szeszélye
még ma is számos gazdálkodónak probléma,
és a pénzügyi technikák fejlôdése
sem érvénytelenítette teljesen azt az aggodalmat,
ami a Bretton Woods-i rendszer megalkotóit a lehetôleg stabil,
de mindenképpen szabályozott árfolyamrendszer bevezetésére
ösztönözte. Sem a pénzvilág, sem a közgazdászszakma,
sem a központi bankok nem nagy hívei ma az árfolyamok
szabályozásának, nemhogy rögzítésének,
ám a lebegô árfolyamok kiszámíthatatlansága
az egyik olyan tényezô, amellyel számolnunk kell, mert
potenciálisan ellenérzéseket kelthetnek a jelenlegi
monetáris politikai világrenddel szemben.
Végül eljutottam ahhoz a kérdéshez, ami véleményem szerint a legkomolyabb problémává válhat. Az 1990-es évek számos valutaválságnak volt tanúja a fejlôdô világban. Ezek a válságok olyan országokat is sújtottak, amelyek szinte kikezdhetetlennek tûntek. Számos vizsgálat bizonyította, hogy a válságok, sok egyéb ok mellett, összefüggésben voltak az „északi” országok gazdaságpolitikájával. Egy kamatlábemelés az USA-ban a nemzetközi befektetôket gyorsan a dollár felé fordítja, bizonyos feltételek megléte esetén a fejlôdô országokból való meneküléshez, tôkekivonáshoz vezethet. Nem arról van szó, hogy az USA monetáris politikája egyedül lenne felelôssé tehetô ezekért a válságokért, hanem arról, hogy azt a világ tôkepiacaira való hatás tekintetbevétele nélkül határozzák meg. Abban egyetértés van, hogy a fejlôdô világ válságai komoly dolgok, és valamilyen megoldásra szükség van. A jelenleg domináns nézet azonban azt vallja, hogy a megoldásban nincs szerepe a fejlett országok monetáris poltikájának. Inkább elismerik a fejlôdô országok jogát a tôkeáramlást részlegesen korlátozó intézkedések megtételére, illetve az IMF és a Világbank szerepének újragondolását szorgalmazzák. Mások a megoldást abban látják, hogy a fejlôdô országok adják fel saját valutájukat, és monetáris szempontból csatlakozzanak valamely nagy gazdasági egységhez. Ilyen törekvések valóban léteznek is. Csakhogy ez a megoldás azt implikálná, hogy amennyiben az illetô fejlôdô gazdaság nem mozog szorosan együtt az adoptált valuta gazdaságával, akkor az ott alkalmazott monetáris politika ugyanolyan esetleges, és néha destabilizáló lehet a fejlôdô gazdaságra nézve, amilyen az az aranypénzrendszerben volt hajdanán. A jelenlegi pénzügyi rendszer tehát ma a fejlôdô országok számára jelent nem elhanyagolható biztosítási problémát, amelynek nemigen van egyszerû megoldása.
1 Lásd Anna J. Schwartz:
Secular price change in historical perspective.
2 Egy jellemzô adat:
1915-ben Nagy Britanniában az árszínvonal szinte azonos
volt az 1815-össel.
3 Ma az infláció
szót gyakran a pontosabb, de mesterkéltnek tûnô
árszintváltozás – amely egyaránt lehet növekvô
és csökkenô – helyett használjuk. Az utóbbi
évtizedek állandó árnövekedése
indokolja csupán, amiért ez a szóhasználat
természetesnek tûnik.
4 A gyakorlatban nem léteznek
tökéletesen indexált hitelszerzôdések.
5 A bérindexáció,
illetve a bérszerzôdések gyakori újratárgyalása
természetesen olyan technikák, amelyek védelmet nyújtanak
az inflációs bizonytalanság ellen. Ezek sem lehetnek
azonban „tökéletesek”.
6 Ez a veszteség
valójában nem az inflációval, hanem a kamatveszteséggel
arányos, ami viszont rendszerint az inflációval együtt
nô.
7 A tanulmányon áthúzódó
feltevés, miszerint az aranysztenderd korában a pénzvilág
uralta a monetáris poltikát, és annak megszûnése
a többségi demokrácia térhódításának
tudható be, már régóta bevett nézet
az irodalomban. Jellemzô, hogy a választójog szempontjából
„legdemokratikusabb” ország, az USA került legközelebb
az aranysztenderd megszüntetéséhez a vezetô ipari
országok közül. Ugyanakkor Bryan fenti beszéde
után vereséget szenvedett a republikánus elnökjelölttôl,
és a „populista” demokratapárti irányvonal csak Franklin
Delano Roosevelt elnökségével került hatalomra.
8 Lásd Maurice Obstfeld–Alan
Taylor: The Great Depression as a Watershed: International Capital Mobility
over the Long Run.
9 Az aranypénzrendszer
fénykorában uralkodó klasszikusnak, esetleg neoklasszikusnak
nevezett elmélet szerint a pénz csupán „fátyol”,
és a reálgazdaság szempontjából a monetáris
politika lényegtelen. Az árszínvonal alakulásával
szemben közömbös monetáris politika jól tükrözte
ezt a felfogást.
10 Az érv az, hogy
a pozitív reálkamatláb egy „torzító”
adót reprezentál, amit a pénzt birtoklóknak
kell fizetniük. Az optimális gazdaságpolitika viszont
lehetôség szerint nem él torzító adókkal.
A gondolatmenet tehát megengedi azt a lehetôséget,
hogy amennyiben a költségvetési politika kénytelen
„nem semleges” adók segítségével bevételekhez
jutni, akkor valamekkora inflációs adó része
legyen az optimális adócsomagnak. Más szóval
a 0 kamatláb egy olyan ideál, amit nem feltétlenül
tudunk megvalósítani.
11 Lásd Hugh Thomas:
An Unfinished History of the World. Pan Books, 1981, 537. o.
12 Az állami kiadások
évtizedek óta növekvô tendenciát mutattak.
A relatíve gyors növekedés és alacsony munkanélküliség
évtizedeiben azonban a bevételek nagyjából
követték a kiadásokat.
A stagnálás
az adóbevételeket erodálta, míg a szerzett
jognak tekintett jóléti kiadások nem csökkentek,
és a munkanélküliséggel összefüggô
transzferek még nôttek is.
13 Ugyanakkor hangsúlyoznunk
kell, hogy az intellektuális fejlôdés korántsem
volt egyszerûen a folyománya a gazdaságtörténetnek.
Különösen igaz ez Milton Friedmanre, aki évtizedekig
prédikálta monetarista krédóját, mielôtt
sikeres lett volna.
A 80-as években az
elméleti közgazdaságtan egyik legfontosabb új
fejleménye az úgynevezett reál üzleti ciklusok
elmélete volt, amely a klasszikus nézetrendszer egyfajta
feltámasztásának köszönhetô. Habár
ennek az iskolának közvetlen gyakorlati hatása sohasem
volt, intellektuális szempontból a mai szintézis-nézet
legalább annyit köszönhet neki, mint Friedmannek vagy
Keynesnek.
14 Mindazonáltal
a Bretton Woods-i rendszer összeomlásáig a „fontos”
valuták árfolyamai elég stabilak voltak. Eredetileg
az árfolyamok stabilitásának fontosságát
az USA képviselte leginkább, míg Nagy-Britannia volt
leginkább ez ellen. A lebegô valuták rendszere véleményem
szerint logikus eredménye az új gazdaságpolitikáknak.
15 Valamennyi ilyen probléma
jelen volt a 70-es években.
16 Ezek a biztosítási
fajták, illetve szélesebb értelemben a biztonságot
nyújtó társadalmi transzferek rendszere, ekkorra kiépültek,
és mindmáig, ha nem is funkcionálnak tökéletesen,
egészében sokkal nagyobb védelmet nyújtanak
a gazdasági kockázatokkal szemben, mint ami a század
elsô felében vagy a múlt században létezett.
Sôt a jelenlegi probléma ezekkel a rendszerekkel éppen
az, hogy túl nagy biztonságot nyújtanak. Minden jól
mûködô társadalom gazdasági intézményeinek
alapvetôen két – egymással részben ellentétes
– dolgot kell összhangba hozniuk: a biztosítás és
a hatékonyságra való ösztönzés. A
80-as évekre egyre többen gondolták úgy, hogy
a fejlett országokban túl messzire mentek és a biztonság
már a kelleténél jobban a hatékonyság
rovására megy. (Ha mindenféleképpen kapsz nyugdíjat,
nem fogsz takarékoskodni, ha magas a munkanélküli-segély,
kevésbé éri meg dolgozni vagy munkát keresni
stb.) Természetesen annak a megítélése, hogy
ez az állítás igaz-e, a legszélsôségesebben
emocionális vitákat kavarta fel. Ennek az az oka, hogy egyrészt
nincs elegendô ismeretünk a társadalombiztosítási
rendszerek hatásainak megítéléséhez,
másrészt véleményünket szükségképpen
formálják érdekeink, hiszen a különbözô
jóléti rendszerek a vagyon elosztását is különbözôképpen
valósítják meg. A társadalmak vélhetôleg
mindig keresni fogják az ideális egyensúlyt a biztosítási
és a hatékonysági elvek között. Számunkra
most itt az a fontos, hogy a fejlett országokban ma egyetértés
van abban, hogy a monetáris politika szerepe szinte kizárólag
az árstabilitás biztosítására korlátozódik.
17 Thomas Sargent, a közelmúlt
egyik legnagyobb hatású közgazdásza szerint a
jelenlegi rendszer nem különbözik a 70-es évektôl.
A mai alacsony infláció csak szükségszerû
véletlen, ami majd megint át fogja adni helyét egy
tartósan magasabb inflációs idôszaknak. (Lásd
Thomas Sargent: The conquest of American inflation. Princeton University
Press, 1999.)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu