„Soha semmi nem lesz már
úgy, ahogyan volt.” Soha többé nem ülünk együtt
Kôszegék fogorvosi várójában, sem a mi
konyhánkban, sem Harasztiék ebédlôasztalánál,
sem Szilágyi Sándor lakásán. Marad az alapító
szerkesztôk névsora az utód-folyóirat kolofónján
– Petrit most már ott is fekete keret zárja el a többiektôl.
Döntô szava volt
a Beszélô létrejöttében. 1980. november
végén Szilágyi beszélgetést szervezett
arról, hogy az ellenzéknek lapot kellene indítania.
Kenedi János lakásán találkoztunk vagy tizenöten.
Elhangzott egy rakás érv a javaslat ellen, meg egy rakás
ötlet, hogy mit kellene csinálni lapalapítás
helyett. Petri kétszer szólalt meg; elôször mindjárt
a legelején, még nem ismerve a többségi hangulatot,
nem sokkal késôbb egy pótszer-receptet bírálva.
Aztán már csak rosszkedvûen figyelte a sehova sem vezetô
vitát. A végén a szobát a konyhával
összekötô folyosón álldigált Nagy
Bá-
linttal, amikor Szilágyi
kifelé haladt. „Ez mind lila faszság – mondta neki Petri.
– Meg kell csinálni.”
Megegyeztek, hogy újra
összehívják azt a szûkebb kört, akik a lapalapítás
mellett foglaltak állást. Belôlük (belôlünk)
lett a Beszélô elsô szerkesztôsége.
Nem tudok róla, hogy
Petri bármi mást olyan üzemszerû rendszerességgel
csinált volna, mint az illegális Beszélôt. Egy-egy
szünettôl eltekintve kilenc éven át hétrôl
hétre megjelent a szerkesztôségi üléseken;
az elsôk közt érkezett (amikor beléptem a szobába,
ô gyakran már ott ült fölbontott palack mellett,
dohányfüstbe burkolózva), és az utolsókkal
távozott. Idônként úgy tûnt, csak testben
van jelen, míg váratlanul közbe nem vágott, alig
hallhatóan maga elé motyogva: „Nem: Követték
a bitóra. Úgy kell írni: Követték a bitón.”
Szívesen pepecselt mások kézirataival, és egyáltalán,
mindent halálosan komolyan vett, kivéve a lap elôállítása
és terjesztése körüli konspirációt:
arról csak szarkasztikus megjegyzései voltak.
A Beszélô melletti
elkötelezôdés logikus következménye volt
Petri korábbi választásainak. Évekkel azelôtt
kiiratkozott az állami nyilvánosságból: „Homályos
föltételeket nekem / többé nem szabnak.” Aláírta
a Charta ’77 melletti elsô szolidaritási nyilatkozatot, aláírásokat
gyûjtött a másodikhoz. Az ellenzékben talált
nyilvánosságot mûveinek, magának pedig közösséget,
támaszt a kívülálláshoz. A Beszélô-kör
az ellenzék egyik szellemi és szervezeti központja lett;
kíván-e magyarázatot, hogy Petri akarta a lapot, és
hûségesen kitartott mellette egészen a nagy átalakulásig
és azon túl is?
Kíván. A Beszélô
szerkesztôjeként Petri politikai szerepet vállalt,
ám ezt a szerepet költôként mindjárt el
is távolította magától: „Azt hiszik, a politika
fortélyai / foglalkoztatnak, azt hiszik, Mükéné
sorsa. / Hercig, érzékeny Krüszothemisz kishúgom
/ erkölcsi túlajzottságot tulajdonít szegény
nekem”, mondatja-mondja Élektrával, akinek bosszúvágyát
pedig egészen más ösztökéli: „a feltolakodó
undor”.
Petri nemcsak a hivatalos
kultúrából lépett ki a hetvenes évek
derekán; ezzel a gesztusával ahhoz is szabadságot
teremtett magának, hogy feszegetni kezdje az egész nyugati
irodalom kulturális határait („Kopott öltöny /
testemen az európai líra.”), hogy rendre levetkôzze
az esztétikai kánonokat, melyek azt kívánták,
hogy a költô tegye zárójelbe az élet megemészthetetlen
végsô tényeit, vagy ha mégis megformálja,
akkor a forma által mintegy nemesítse meg, emelje magasabb
régiókba ôket. Az alantas életfunkciók,
a puszta nemiség, az emberi létezés alapvetô
kilátástalansága a maguk nyers, durva valóságában
válnak költészete tárgyává. Ebbôl
a látószögbôl nézve minden értelmetlen,
minden abszurd. Nincsenek fogódzók, nincsenek szilárd
értékek, csak „a földdel egyenlôvé tevés
mámora” marad.
Úgy tûnik,
Petri politikai költészete jól illeszkedik ehhez a radikálisan
pesszimista világszemlélethez. Vagy megfordítva, ez
a radikálisan pesszimista világszemlélet, úgy
tûnik, jól általánosítja a politikai
életérzést, melyet Petri ekkori költészete
megjelenít: olyan világban élünk, melybe csak
belehalni lehet, de még a pusztulásban sincs semmi nagyszerû,
mert az egész a kicsinyességével, ócskaságával,
unalmasságával öl meg; az áldozatokat nem emeli
föl a szenvedés, ôk is csak szem a láncban („Túl
az Oderán, innen az Uralon / szervezôdik a rémönuralom”);
még az ellenállók sem képesek igazán
kiemelkedni ebbôl a groteszk és szánalmas világból
(„Gyerünk az Agyrém-térre / tüntetni! … Gyerünk
az Agyrém-térre, / az Agyrém-téren / nincs
semmi. / Akkor menjünk haza…”).
Mintha Petri, a költô
azt mondaná: semmi értelme annak, amit Petri, az ellenzéki
mozgalom résztvevôje, a Beszélô szerkesztôje
csinál. Vagy ha van, az nem több a kívülhelyezkedés
gesztusánál, mely szabadságot ad minden dolgok végsô
abszurditásának kimondására.
A Beszélô Petrije
másféle politikai önarcképet rajzolt magáról.
Talán legfontosabb idevágó írása, A
radikális szelídségrôl ezt mondja: „Nem értek
egyet a lelkiismereti fegyverelutasítók kivételt nem
ismerô erôszakellenességével, de védem
a jogukat, hogy megtagadják a katonai szolgálatot. Sôt,
nem érem be ennyivel. Mert ha egyetértés nincs is
a fegyverelutasító és a jogvédô között,
fontos, hogy érdemi párbeszédet folytassunk felfogásunk
különbségérôl.” Az esszé nagyobbrészt
arról szól, hogyan lehetséges kapaszkodókat
találni ahhoz, hogy a nézeteltérés termékeny
vitához vezessen – hogyan lehet még a hadbíró
számára is vitahelyzetet teremteni. Ilyen gondolatmenetet
nem jár végig az, akinek végsô szava úgy
szól, hogy nincs értelme semminek sem.
Mondjuk tehát, hogy
Petrinek két világképe volt, egy költôi
meg egy politikai – s hogy a kettô közt nem volt közlekedés?
Ez elvben lehetséges volna, de nem annak a költônek az
esetében, aki azt írta magáról: „Mikor nem
írok verset, nem vagyok.” Más magyarázat után
kell néznünk.
Igen, Petrit megkísértette,
hogy költôi világszemléletét a nihilizmusig
vigye el, hogy szuverén módon elszakítsa a többi
emberhez fûzô erkölcsi kötelékeket: „Mindenkit
elhagyni, / becsapni… / Istenné lenni.” Szerelmi költészetében
olykor brutális keménységgel szólal meg ez
a hang. De szerelmi költészetében ott vannak az ellenpontok
is, a páratlan gyengédség és a közös
felizzás gyönyörû pillanatai. A végsô
kétségbeeséssel szemben ott az életszeretet
ellenpontja. Az általános világundorral szemben a
természetre való ráhangolódás kivételes
perceié meg a kulináris örömöké.
S ez nem ijedt visszahôkölés
vagy gondolati következetlenség. Aki az életet kizárólag
kívülrôl – a radikális pesszimizmus álláspontjáról
– nézi, az a folytatásához szükséges legegyszerûbb
döntésekre is képtelen. Errôl az álláspontról
ugyanis semmi nem következik arra nézve, hogy mit tegyünk:
sem az, hogy nincsenek követésre méltó célok,
sem az, hogy vannak. Aki él, nem idôzhet tartósan ennél
az álláspontnál. Kénytelen különbséget
tenni jó és rossz, választásra érdemes
és elutasítandó dolgok között.
Élektra nem azt mondja,
hogy semmi nem számít. Világundora nem a létezés
értelmetlenségének szól. Etikai gyökerû
lelkiállapot ez, a Mükénén eluralgó hazugságnak
szól, annak, hogy a város úgy tesz, mintha nem tudna
róla, hogy egy királygyilkos „uralg s pöffeszkedik”
fölötte. Agamemnón lányát az apa erôszakos
halála mint magánügy nem érdekli – bosszúvágyát
a köz romlása váltja ki, a rendszerré szervezôdött
hazugság, mely még a természetet is megfertôzte
a város körül: „Színarany / hazugságként
tündököl a Nap is / fölöttünk – istenek hamis
pénze”. Ezért van az, hogy Élektra nem Aigiszthosz
halálát, hanem Mükéné vesztét kívánja:
„Már látom, hogy Mükénét ellepi / a téboly
és a pusztulás penésze.” Mi ez, ha nem politikai szenvedély?
De ha az: mirôl szólnak a vers indító szavai?
Lehet, hogy nem is a politikáról általában,
hanem a hatalmi politika machiavellista fortélyairól?
Többrôl, azt
hiszem. Petri nagy elôdeinek világszemlélete valamilyen
jövôkép köré rendezôdött. Petôfi
politikai lírájához a „világszabadság”,
Adyéhoz a „forradalom”, József Attiláéhoz „a
hozzáértô dolgozó nép okos gyülekezete”.
Petrinek nincs jövôképe. Elsô kötete egyebek
közt a megváltó jövôbe vetett hit elvesztésérôl
szól. A demokratikus ellenzék vezérlô eszméje,
az emberjogi gondolat nem ígért új jövôképet.
Nem adott reményt, hogy ha az emberi jogok beépülnek
a társadalom intézményeibe, „majd játszunk
békés állatok gyanánt”. Maga Petri abban sem
hitt, hogy hathatósan beépülhetnének. Ezért
kerítik hatalmukba rossz elôérzetek a rendszerváltás
elôestéjén: „Miért van az, hogy mégis
félek? / Kérdezek. Senki nem felel.”
De emberjogi elkötelezettsége
rendíthetetlen. Soha nem játszott el a lehetôséggel,
hogy az erôszakot, az elnyomást, a jogtiprást egykedvûen
is lehetne nézni. Nincs egy sora, mely azt sugallná, egyre
megy, hogy a hatalom megalázza és lealacsonyítja-e
alattvalóit. Amit Petri valóban távol tartott magától,
az a politikai világátalakításba vetett hit
volt. Az erkölcsi követelést az emberségre és
a helytállásra nem relativizálta. Így hát
politikai eszményeinek nem valamiféle társadalmi vízió
megjelenítésével ad költôi kifejezést,
hanem az elveiért a halált is vállaló hôs
– kivált Nagy Imre – alakját
fölidézve. A
világ javíthatatlan, mi pedig esendôk vagyunk, készek,
hogy egymásnak essünk, de a bukásában felmagasztosuló
cvikkeres öregember példája arra int, hogy ennek nem
szabad így lennie. „Bizony a mi becsületünkért
halt meg Nagy Imre… / Ebben az országban most tisztesség-fogyta
van, / gyûlölség, gyávaság, pimasz kéz-kezet
mos, / segg segget nyal, és vérengzeni kezd a nyúl,
/ és élôhúsra kap rá a pocok is. Vadak
vagyunk megint, / s vadásznának reánk. Ne legyen így.
/ Gondoljatok utolsó fényképére: a csontsovány
/ férfira, aki két fegyôr között is az utolsó
szó jogán / nemhogy kegyelmet nem kért, kétségbe
vonta / a bíróság illetékességét,
a történelemhez, a munkásmozgalomhoz / apellált,
/ vállalta helyettünk, méltatlan élet helyett
/ a szerény, emberhez méltó, tisztes halált.”
Petri, a politikai cselekvô
azt tette, amit Petri, a költô várt tôle.
Ahogy a végére
értem, eszembe jutott, micsoda kockázat volt nálam
avatottabb olvasók számára is Petri költészetét
értelmezni: mindig meg tudta lepni kritikusait egy új kanyarral.
Nincs már kockázat,
nem lesz több meglepetés. Ó igen, „vége a dalnak”.
1987-ben Haraszti Miklós
lakásán készült egy fénykép a Beszélô
szerkesztôségérôl. Petri az elsô sorban
ült, Solt Ottilia mellett. Tavaly valami okból megismételtük
a fényképezkedést. A Gyuri melletti hely már
akkor üresen maradt. Ha jövôre megint…
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu