OUT OF ACTIONS: BETWEEN PERFORMANCE AND THE OBJECT, 1949-1979. Paul Schimmel (ed); with essays by Guy Brett, Hubert Klocker, Shiniciro Osaki, Kristine Stiles, The Museum of Contemporary Art, Los Angeles – Thames and Hudson, 1998. (408 oldal)
Nicolas DE OLIVEIRA – Michael PETRY – Nicola OXLEY: INSTALLATION ART. With texts by Michael ARCHER – Thames and Hudson, London, 1994, 1997. (208 oldal)
E két könyvnek a szigorú
értelemben vett témája nem azonos. Az elsõ
az idén február és május között Los
Angelesben megrendezett, majd júniustól csaknem három
hónapig Bécsben is látható, azonos címû
kiállítás apropójából tekinti
át a (tágan értelmezett) „akciómûvészet”
harminc éves termését. „Termés” alatt az egyes
akciók krónikája, valamint az akciókból
(v.ö. „out of actions”) kikerülõ, az azok után
megmaradt tárgyak értendõk. (A könyv legvégén
egy mindent kimerítõ akció-kronológia is található.)
A másik kötet szerzõi pedig – akik közül Oxley
és Petry az eddigi egyetlen helyszín-specifikus alkotásoknak
otthont adó, londoni
Museum of Installation
létrehozói
– „csak” az installáció-mûvészetet tárgyalják.
A két különbözõ szándék ellenére
azonban jelentõs átfedés van a két könyv
témája között. Az „installáció-könyv”
elsõ része a
Towards Installation / Az installáció
felé
címet viseli
.
Felé
: hiszen
az installáció egészen újkeletû terminus,
ám meglehetõsen tág területet lefed. Michael
Archer
szövege
éppen ezért az installáció
felé
mutató mûvészettörténeti elõd- és
párhuzamos jelenségeket térképezi fel, melyek
között ott szerepelnek mindazok az akciószerûségek,
melyekkel a másik, az „akció-könyv” is foglalkozik.
Ennek bevezetõ tanulmányában, a
Leap Into The Void
-ban,
Paul
Schimmel
máshonnan közelít: elsõsorban
az akciókhoz vezetõ
történelmi-politikai
körülményeket
elemzi, nem a mûvészettörténetieket. Eszerint
az ötvenes évek tájékán a mûvészetben,
a mûvészetfelfogásban elindult változások
a II. világháborúra, s annak egyedülálló
borzalmaira – mint
a Holocaust és Hiroshima – vezethetõk
vissza. Ezek a pusztító történések az
alkotás és a létezés törékenységére
döbbentettek rá, s ennek következményeképpen
a tett, a cselekvés elsõdlegességére ébresztették
rá – legelõször – az egzisztencialistákat. Ennek
képzõmûvészeti következményeként
megingott az alkotott tárgy, a mûtárgy státusza.
Helyette sokkal fontosabb lett a létrehozás folyamata, de
nem mint egy
produktum
létrehozására irányuló
szándék, hanem mint – a nézõ közremûködésével
lezajló –
akció:
a mûvészet témája
önnön „csinálása” lett.
A
Towards Installation
gondolatmenete
szerint a modernizmus története felfogható úgy
is, mint egy huzamos törekvés, amely két, egymásnak
gyakorlatilag ellentmondó tendenciát igyekszik kiegyensúlyozni:
az elõzõ század(ok)ból ránk maradt,
az egyedi remekmûvekben hívõ mûvészeti
esztétizmust-elitizmust egyfelõl, valamint az új századdal
beköszöntõ tömegtermelést, a giccs felé
vonzódó populizmust. Duchamp ready-made-jei után (melyek
elsõként bizonytalanítottak el abban, hogy mit is
szokás mûvészetként elfogadni, és mit
nem) a mûvészeket egyre inkább a mûvészet
határterületei kezdték érdekelni, a mûvészeten
belüli megingathatatlannak tartott bizonyosságok megingatása,
valamint az
élet versus mûvészet
szembeállítás
felszámolása. E tendencia hamarosan változást
hozott magának
a mûtárgynak
a felfogásában
is, hiszen azzal, hogy produktum (végeredmény) nincs, és
inkább csak alkotási folyamat (Process Art, Happening), kanonizálható
mûalkotások helyett egy adott térbe gyûjtött
különféle anyagok és tárgyak vannak (Assemblage,
Environment), mindezek után maga az
idõ
és
a
tér
lépett elõ a mûvészet (nyers)anyagává.
Máskor mindössze egy gesztust, egy koncepciót (Concept
Art), esetleg csak utasításokat kapunk (Fluxus). Ezek a mûvek
már arra kérdeznek rá: mire is kell fókuszálnunk,
amikor a mûalkotást szemléljük, hiszen egyáltalán
nem evidens, hogy mi a mûtárgy – hogy mi a
mû tárgya
,
mit is kell néznünk. Ami itt a vászonra került,
az már nem egy festmény, hanem egy esemény volt. Az
anyagiságát vesztett mûbõl szemlélt tárgy
helyett szemlélésre való tárgyi alkalom lett:
Duchamp (aki Apollinaire szerint elsõként hagyta el az „esztétikust”
az „energikus” kedvéért) követõinek, köztük
a
Le Vide / Üres(ség)
címû kiállítást
megrendezõ, máskor „eleven ecsetekkel” festõ Yves
Kleinnek elsõ ránézésre talán esztétikailag
jelentéktelen festményei a festés-ötlet bravúrjától
lettek érdekesek. A kétdimenziós képsík
problematikusságát felismerõ, a képzõmûvészetet
az építészethez közelítõ „tér-alkotás”
(
spatialism)
és a
kollázstechnika –
melyben
a való világnak a mûbe beemelt tárgyai kölcsönhatásba
lépnek a kiállítóterem valós terével
is – szintén a „mûvészet ideálbirodalmából”
igyekeztek kitörni, egy szintre hozva azt a környezõ térrel
(social space), amelyben így most már a nézõ
is bennfoglaltatott. Ettõl a mozzanattól a mûalkotás
környezetének-kontextusának jelentõsége
megnõtt, s az, hogy kontextus alatt itt nemcsak a környezõ
tér értendõ, hanem a közönség kulturális
meghatározottsága és fogékonysága is,
megváltoztatta a
nézõ-mûalkotás
hagyományos viszonyát. A jelentés, amely ezekben a
mûvekben nem eleve adott, ebbõl a viszonyból,
e találkozásból jön
létre, hasonlóan ahhoz, ahogyan maga a (nem mindig kézzel
fogható) produktum az akciókból „visszamaradó”
tárgyakból, valamint a nézõ és az õt
ért hatások együttesébõl áll össze.
Azok után, hogy eltünedezik
a maradandó, fetisizálható mû, viszont az esemény
reprodukciója akár egyenértékû is lehet
vele; hogy minden kiállításra (kiállításon!)
másik mû készül (hiszen az az akcióban
fel- és elhasználódik); illetve, hogy egyes mûveket
bárki létrehozhat a szerzõ instrukcióinak végrehajtásával;
sõt, hogy bizonyos mûveknek szükségük van
a nézõre mint a jelentés megkonstruálójára,
vagy mint a mûvet egyáltalán életbe léptetõre
– mindezek után az elõzõ századok egyediség-
és szerzõ(ség)-kultusza, valamint a pénzben
kifejezhetõ mûalkotás-érték is értelmetlenné
válik. Az elsõ Gutai-kiállítás után
a résztvevõ mûvészek máglyát építettek
a munkáikból, és elégették õket.
Vagy fordítva: Georges Mathieu (aki a médiamanipuláló,
önreklámozó mûvészek elõfutára
volt) vagy Piero Manzoni esetében a mûvész személy(iség)ének
kultusza ironikusan felfokozódik, mások pedig (Claes Oldenburg,
Ben Vautier) éppenséggel a mûalkotások fogyasztási
cikk-jellegét veszik témául. Még inkább
elbizonytalanodik a mûtárgy és a szerzõség
kategóriája a hetvenes évek Body Art-performanszaiban.
A test mint újabb „nyersanyag”, és a testi épség
kockáztatása mint újabb „téma” szintén
a XX. század brutális tapasztalataival hozható összefüggésbe;
ezek a jelenségek az élet fenyegetett helyzetére adott
reakcióként állítják az emberi lények
primátusát az élettelen dolgokkal szembe – olvassuk
az
Out of Actions-
ban. Az ilyen jellegû fejtegetések,
illetve a jelenségek tágabb – történeti vagy
filozófiai – kontextusba helyezése azonban már nem
az elsõ tanulmányt jellemzi, hanem az azt követõ,
a kiállítás tárgyához szintén
szorosan kapcsolódó további négy írást.
A
Leap Into the Void
bevallott szándéka szerint „eligazító
térkép” módjára kívánja feldolgozni
az anyagot. Így aztán nem is foglalkozik definiálással,
az egyes jelenségek pontos meghatározásával.
Nem keresi például
a különbséget performansz,
happening és installáció között, számára
az „akció” a fontos, ez pedig olyasféle mûvészeti
tevékenységet jelöl, amely egyszerre vizuális
és performatív. Egyetlen helyen olvasható egy rövidke
és esetleges happening-meghatározás, amely ugyanannyira
vonatkozhatna az installációra is: „részvételre
késztetõ környezet, a mindennapi élet töredékeinek
kaotikus egyvelegével”. Ez az eldöntetlenség megmutatkozik
olyan összemosó elnevezések alkalmazásában
is, mint performansz- vagy performatív szobor/installáció,
akció-kollázs, interaktív/performatív környezet.
Az
Installation Art
ezzel szemben
hajlandó volna minél pontosabb meghatározást
adni, mivel azonban ilyen újkeletû a meghatározandó
terminus, definiálásával nemigen próbálkoztak
még. Ráadásul ha történt is volna erre
kísérlet, a definíció nem volna rögzíthetõ,
hiszen amit meghatározni kíván, az jelenidejû,
még folyamatosan történik. A kötet bõséges
képanyaga mindenesetre a további négy, alapvetõen
képes fejezet valamelyikébe került, s a bemutatott mûvek
ezekben a fejezetekben is –
Helyszín, Média, Múzeum,
Építészet –
más-más oldalról,
egy-egy tematikus aspektusból közelítenek az installáció
nehezen kimeríthetõ fogalma felé.
Az akció-könyv további
tanulmányai az elsõben már felvezetett mûvészeti
csoportosulásokat veszik egyenként és alaposabb elméleti
igénnyel szemügyre, a csoportba sorolás alapja elsõsorban
földrajzi.
Shinichiro Osaki
szövege, az
Action in Postwar
Japan
az ott lezajlott történések Európától
való függetlenségét és sajátosan
japán jellegét hangsúlyozza. A
Gesture and the
Object
címû esszében
Hubert Klocker
az
észak-amerikai és európai irányzatokat hasonlítja
össze, arra az eredményre jutva, hogy az európaiakat
jobban meghatározta az idõszak szociopolitikai, történelmi
kontextusa, s hogy ebben a térségben az akció mintegy
felszabadító gesztusként mûködött.
A
Life Strategies
szerzõje,
Guy
Brett
,az Európa
és Latin-Amerika között mozgó mûvészek
munkáival foglalkozik behatóbban.
Az utolsó esszé, az
Uncorrupted
Joy
nem fókuszál egyetlen térségre sem,
ám cserébe a kötet legmélyenszántóbb
írása, sokrétû akció-elemzésekkel.
KristineStiles
tárgyalja például azt a problémát is,
hogy miért válik unalmassá és/vagy elviselhetetlenné
olykor az efféle mûvészet. Azon az evidens válaszon
túl, hogy a magántermészetû utalásokkal
és ideologikus tartalommal kényszeresen megtöltött
(röviden: elhibázott) produkciók menthetetlenül
érdektelenek, Stiles arra is felhívná a szórakoztatóipar
által passzivitáshoz szoktatott befogadók figyelmét,
hogy a jó (akció)mûvekre sem elég egyszerûen
rápillantani, hanem muszáj velük „elkötelezett,
odaadó” kapcsolatba lépni.
Szintén e két könyv által
bemutatott mûvekhez kapcsolódnak a „posztmodern”-terminus
elsõ elõfordulásai, hiszen ezek gyökeresen megváltoztatták
az eredeti nézõ-mûtárgy viszonyt azáltal
is, hogy heterogének, különféle elemeik nem logikusan
összeegyeztethetõk, hogy úgy kell hozzájuk közeledni,
úgy kell õket belakni, mint magát a kultúrát,
mint magát a világot. Az olasz Arte Povera munkái
pl. nélkülöznek egyetlen meghatározott tartalmat,
vagy „kész” jelentést, ehelyett mindenféle információk
keringenek bennük, melyek aztán jelentést generálhatnak.
Ebben a posztmodern kultúrában jelenik meg az installáció
mint a dolgok és jelentésük fokozatos elválásának
egyfajta kifejez(õd)ése. Az installáció, mely
gyûjtõfogalomként használva eredetileg „kiállítást”
vagy „elrendezést” jelölt, az utóbbi évtizedben,
miután az idõ és a tér is a mûvészet
alkotóelemévé vált, egyre inkább egyfajta
„mûvészetcsinálást” jelöl, mely elveti
az egyetlen tárgyra való koncentrálást, s ehelyett
inkább több elem viszonyrendszere, illetve az elemek és
környezetük kölcsönhatása foglalkoztatja. A
„kölcsönható” környezet fontos elemei a
tér
és
az e térben található
emberek
is.
Cage happeningjeiben az az egyik legfontosabb
mozzanat, amely minket az installációhoz kapcsol, hogy teljességgel
a nézõkre „hárítja” az elõttük
zajló események (legelsõ happeningjében: „ezt-azt
csináló mûvészek”) jelentésének
megkonstruálását. Maga a mûvész nem ragaszkodik
többé mûvének – pontosabban: az általa
elindított folyamatnak – hagyományos értelemben vett
szerzõségéhez.
A mûködésbe hozott viszonyrendszerben
a
link
eket a nézõ teremti meg – nincsen egy elõre,
egyféleképpen eldöntött „megoldás”. Ilyen
értelemben az installáció nem is nevezhetõ
mûfajnak, sokkal inkább gondolkodásmód, mondhatni
„világnézet”. (Nem mintha az installáció igényt
tartana a „mûfaj” megnevezésre, hiszen eleve nem célja,
hogy a mûvészet világába tartozónak tekintsék,
és annak kategóriáival írják le.) Már
Duchamp ready-made-jeiben is ez a gondolkodásmód nyilvánult
meg: hétköznapi tárgyakat kiemelt a „rájuk kényszerített”
környezetbõl és mûködésbõl,
majd egy másik kontextusban beszélni hagyta õket.
A mûvész kontrollja a mû fölött más
pontokon is aláásódott, persze szándékosan.
Cage a véletlent és az esetlegességet „kalkulálta
be” munkáiba; mások – Shimamoto, Jean Tinguely például
– mechanikus eszközök alkalmazásával érték
el e kontroll kikapcsolását; Yoko Ono és a Fluxus-mûvészek
instruáló mûvei pedig csak akkor valósulnak
meg, ha valaki végrehajtja az utasításokat. Õk
ezzel a természetellenes dichotómiák (objektum/szubjektum,
szerzõ/befogadó, élet/mûvészet) felszámolását
is célozták.
Az installáció esetében a mûvet magába foglaló tér sincs „leigázva”: minden potenciális vagy (el)rejtett jelentése kiaknázásra kerül. Éppen ezért a múzeum és a galéria – mint a mûtárgyakat kiállító intézményes tér – privilegizált szerepe megkérdõjelezõdik, hiszen az installáció másképp mûködik: nem egy a kiállított tárgyak között, hanem a tér egészében jelen van, s azzal, hogy a látogató belép a térbe, maga is részévé válik. Ebbõl a szemszögbõl a múzeumok ellentmondásos mûködési módja is nyilvánvalóvá lesz: a múzeum más tárgyak környezetében mutat be minden tárgyat, ugyanakkor azt sugallja, hogy minden tárgyra mint egyedül jelenlévõre tekintsek. Ezen kívül a múzeumok a dolgokra, a történelemre vonatkozó saját verziójukat: egy féle igazságot prezentálnak, ami megint csak ellentétben áll a „posztmodern gondolkodással”, azzal, ahogyan posztmodern kultúránkhoz közeledni illenék.
Az installációban rejlõ
teatralitás,
a lényegéhez tartozó
performatív jelleg a képzõmûvészetnek
és egy másik mûfajnak – a mûvészet és
a mindennapi élet fúziójának az egész
század folyamán színteret kínáló
– avantgarde színházi mozgalmaknak a közeledésérõl,
azaz a mûvészeti normák és formák destabilizálódásáról
szól. De nézhetjük a dolgot a másik végérõl
is: ez a destabilizáció az installációról
mint létrejött mûfajról (?) való beszéd
elõfeltetéle volt.
A mûvészet világának
ezeket a szubjektum által rögzített, stabilnak hitt
kategóriáit felbolygatva az installáció megint
csak
az eldöntetlenségek, a dialóguskészség
világnézetét állítja. Hiszen maga is
ezt: a már említett „odaadó” hozzáállást
követeli meg saját közönségétõl.
S ha a dolog így áll, H. Klockernek az
Out of Actions
ban
olvasható megállapítása a kortárs „mûvészetvédõk”
jelmondata lehetne:
„az (át)esztétizált
tárgy tulajdonképpen
a társadalom kommunikációra
való hajlandóságát teszteli”.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu