Kókai Károly • A divat tükre • Louise Bourgeois, Jenny Holzer és Helmut Lang kiállítása

Kunsthalle, Bécs
1998. október 9–1999. január 17.

Kép

A kunsthalle õszi kiállítása végre visszadta a hely szellemét, mely eddig a belsõépítészek és kurátorok energiájának jó részét felemésztve maguknak a mûalkotásoknak rendeltetett alá. Az épület most belülrõl is egy konténernek hat, nem csak kívülrõl. Az óriási, tagolatlan térben szinte elvesznek a látogató érzékenységére apelláló mûtárgyak.

Divat és tükör – ez tûnik a kiállítás vezérmotívumának. Legalábbis Gerald Matt, az igazgató ötlete ez volt. A tükörnél nehéz telítettebb szimbólumot találni. Utalhat a lélekre és az azonosságra épúgy, mint a hiúságra, az elmúlásra, vagy a hiábavalóságra. Louise Bourgeois különféle méretû és formájú torzító tükrei állnak és lógnak installációk részeként vagy önálló mûalkotásként; Helmut Lang divatfilmjét egy tükrözõ fóliával bevont áttetszõ üvegtáblára vetítve a nézõ egyszerre látja a filmet, a kiállítást és saját magát; Jenny Holzer tükörsimára csiszolt felületû gránittömbökbe vésett mélyértelmû szövegei – mind ugyanazt a szimbólumot használják. A divat – Gerald Matt értelmezése szerint – ugyancsak tükröz: egy egyéniséget, annak látszatát, egy társadalmat.

Az osztrák származású divattervezõ, Helmut Lang, az amerikai Jenny Holzer és a francia származású Louise Bourgeois közös kiállítása akár egy felületes bemutató is lehetne. Ehhez képest túl tartalmasnak hatnak Holzer gránitpadjai és a beléjük vésett feliratok, valamint túlságosan megközelíthetetlennek Bourgeois mûvei. Lang pedig azok közé a divattervezõk közé tartozik, akik kevésbé hatásvadász módszerekkel dolgoznak.

A képzõmûvészet és a divat világa érintkezik egymással. Így anyaghasználatukban – áttetszõ és átlátszó, természetes és mûanyagok, fóliák, különbözõ színû és szerkezetû szövetek, bõr, fém –, és természetesen ezen anyagokkal fedett vagy díszített emberi testre való összpontosításukban, a megjelenés, a performance, az akció hangsúlyozásában (egy divatbemutató rítusa során például), valamint a divattal szuggerált miliõk – glamour, munkás, polgár, fantasztikus, virtuális, katonai – és sajátos világok teremtésében is. A divat ugyanúgy stilizál, mint a képzõmûvészet. Számos divattervezõ, így Helmut Lang is képzõmûvészekkel dolgozik együtt, mikor velük terveztet kirakatokat, vagy például Robert Mapplethorpe fotózza katalógusát. Holzer és Lang is dolgoztak már közösen az 1996-os firenzei Il tempo e la moda címû biennálén.

Most Bourgeois-val kibõvülve megváltozott minden. A 87 éves mûvésznõ alaposan megváltoztatja az arányokat, a kiállítás legfontosabb része az övé. Míg Holzer alkotásainál lényegesen jobb Slavoj Zijek katalógusszövege Holzer alkotásairól, és Lang alkotásait a bécsi Seilergassén, üzletében nemcsak megtekinteni, hanem felpróbálni és megvásárolni is lehet, addig Bourgeois itt, a kiállítóteremben mûködik.

Bourgeois alapvetõ szimbólumokkal és formákkal dolgozik. A cella, a szék, a tükör, az ágy, ahogy Bourgeois ezt mindig újra elmondja, a gyerekkorával, a szüleihez való viszonyával vannak kapcsolatban. Bourgeois 1911-ben született Franciaországban. Szülei régi faliszõnyegek felkutatásával és restaurálásával foglalkoztak. 1938-ban összeházasodott Robert Goldwaterral és Amerikába költözött. Tanult Fernand Légertõl, Michéle Leiristõl és André Bretontól, baráti köréhez tartozott Le Corbusier-nek, Marcel Duchampnak, Constantin Brâncus¸-inak és késõbb Robert Mapplethorpe-nak. Bourgeois-ra késõn figyelt fel a mûvészeti világ. Áttörést az 1982-es a New York-i Museum of Modern Art Louise Bourgeois: Retrospective kiállítása jelentette. Ekkorra a feminizmus megteremtette azt a légkört, amelyben mûvei elismerést nyertek. Ugyanebbõl
az évbõl származik Robert Mapplethorpe hírhedt Louise Bourgeois címû fotója, amely a 71 éves mûvésznõt annak Fillette címû 1968-as szobrával ábrázolja.

Bourgeois bebizonyítja – ennyiben szimbolikus figura, a maga 87 évével –, hogy a mûvészet a továbbélés eszköze. Bourgeois számára – ezt közli interjúiban éppúgy, mint mûveiben – a mûvészet az egyetlen túlélési technika, a belsõ, pszichikai problémák feldolgozása.

Bourgeois stílusa pluralisztikus. Vannak szürrealista, expresszionista és absztrakt munkái. Ugyanígy pluralisztikus anyaghasználatában is: bronz, üveg, kõ, textíliák; a mûvek méreteivel: szobát betöltõ installációk és miniatûr szobor egy túlméretezett vitrinben; technikáiban: szobor, rajz, hologramm, installáció; és témáiban is: félelem, egyedüllét, kiszolgáltatottság, az azonosság krízise. Ez a pluralizmus magyarázható az õt ért hatásokkal, Léger-tõl a 1990-es évek feminizmusáig, és magyarázható ezen túl pszichológiai szakszavakkal is. Bourgeois mindenképpen extrém. Önmaga ellentéte. A pluralitás a nyugtalanság, a belsõ feszültség, a megszállottság, az új technikák, stílusok, anyagok, formák után való fáradhatatlan keresés jele. Bourgeois szüntelenül dolgozik saját világának teremtésén. Ez a világ benépesül szimbolikus tárgyakkal, az érzelmi élet elemi megnyilvánulásaival. Bourgeois mûvei érzékenyek és „idegesek”.

Bourgeois talált tárgyakat használ, például a vitrint. Ez a szürrealista praxis – ott objet trouvé-nak hívják – megõrzi itt is poétikus vonását és különlegességét, ugyanakkor feltöltõdik egy sajátos, a mûvésznõ saját élettörténetébõl fakadó energiával. A vitrinekben teremtett terek, a Cellák kitüntetett helyek. A Cellák a félelem és a fájdalom helyei. Üvegbúrával védve ki vannak téve egy túlméretezett nézõ pillantásának. Ez növeli a kínt – ettõl lesz kínos az, ami különben csak félelmetes. Mivel a Cella zárt – a cella eleve az, de itt még ezen túl egy üvegvitrinbe is be van zárva –, ezért nincs menekvés. A Cellá ban szék és tükör. A szék, egy hétköznapi berendezési tárgy, a cellába zárt személy helye; a tükör, az azonosság megkérdõjelezésének eszköze. A Cella példaszerû hely. Itt játszódnak le a hétköznapok kliséi: az emberi találkozások. A látszólag kaotikus világ itt rendezõdik leírható helyzetté. A vitrinek kicsinyített tárgyai: a szék, a tükrök írják le a jeleneteket, melyek témája kivétel nélkül az egyedüllétben és együttlétben megnyilvánuló függõség. A Cellá k tere meghatározza az eseményeket, amelyek ott történnek. Biztonság és bizonytalanság kölcsönösen ambivalens feszültséggé erõsítik fel egymást. A nézõ szerepe ugyanígy meghatározott és ezért kontrollált. Az üvegvitrinekbe nézve a nézõ tekintete irányított. A tükör szintén egyfajta ellenõrzött pillantást enged csak meg. A hologramok még jobban meghatározzák a nézõpontot. Egy vörös, háromdimenziós belsõ perspektíva nyílik meg elõttünk.

A kiállított többi alkotások is ebben az összefüggésben élnek. Az alumínium Tükör fényes, de egyenetlen felülete semmilyen világos képet nem képes tükrözni. Amit a hullámos, lágy formájú, ritmusozott felület „tükröz”, azok a szerves formák, az emberi test töredékei, melyeket Bourgeois rajzai és szobrai ábrázolnak: torzók, testrészek, lábak, kezek, nõi és férfi nemi szervek: mell, vagina, pénisz. Rajzainak „folyékony” alakjai egytõl egyig torzak, maguk a rajzok durvák, primitívek és direktek. Hogy Bourgeois világába jussunk, át kell lépnünk egy küszöböt. Bourgeois alkotásai formailag nem szépek. Belsõ életének víziója azonban elég meggyõzõ ahhoz, hogy a nézõ értékelni tudja az alkotásokat.

Holzer és Bourgeois egymás mellett nyilvánvalóvá teszik, hogy Bourgeois mennyire jelentõs, ugyanakkor Holzer mennyire túlbecsült mûvész. Holzer Survival Series ének olyan feliratai, mint „ Put food out in the same place every day and talk to the people who come to eat and organize them ” (Tedd ki az ételt ugyanarra a helyre minden nap, beszélj az emberekkel, akik jönnek megenni, és szervezd meg õket) helyett ilyen Bourgeois-ra vonatkozó kijelentéseit kellett volna kõbe vésnie: „ I imagine Bourgeois knows that everything is possible between people, and that the unthinkable occurs routinely ” (Úgy képzelem, Burgeois tudja, hogy az emberek között bármi lehetséges, és hogy az elképzelhetetlen rendszeresen megtörténik), „ I enjoy her skinning, cutting, and jamming body parts ” (Élvezem, amint megnyúzza, feldarabolja és összezúzza a testrészeket) vagy „ Her work seems neither male nor female, but both with a vengeance; the meat breeds itself ” (Mûvei sem nõiesek, sem férfiasak, hanem ezek is, azok, mégpedig erõsen azok; maga a hús tenyészti önmagát).


Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/