– Vámos Éva: A párizsi Nemzeti Fotómûvészeti Központban Sophie Calle-kiállítást rendeztek, amelyrõl a Femina díjas Anne-Marie Garat írónõ tartott elõadást .
– A-M Garat: Ez a kiállítás Sophie Calle mûveinek
javát mutatja be: címéhez méltón mindazokat
a programokat és rítusokat megelevenítõ mûveket,
amelyeknek Sophie Calle nemcsak alkotója, hanem szereplõje
is. Sophie Calle szándékosan titokban hatol be az intim szférába.
Még saját magáról titokban készülõ
fotókat is megrendel. A valóságot és a fikciót
nagy gonddal, tudatosan keveri. Ez a konceptuális mûvészet
nagyon erõteljes hatású, annyira az, hogy a Franciaországban
most nagyon népszerû Paul Auster amerikai író
regényalakot formált a mûvésznõbõl.
Ebben a könyvben olyan mûvek is szerepeltek, amelyeket csak
a regényíró képzelt hozzá az életmûhöz.
Az ötletek megtetszettek Sophie Calle-nak, és a regény
után ezeket meg is valósította. Ez a kettõs
játék azután egyre komolyabb lett. Sophie Calle megkérte
Paul Austert, hogy írja tovább az õ életét,
mintha forgatókönyvet írna róla. Auster eleinte
könnyû játékos feladatokat talál ki számára:
próbáljon javítani a new-yorki élet minõségén,
mosolyogjon rá az emberekre, tegye lakályosabbá, elviselhetõbbé
a telefonfülkéket. Nagyon érdekes a két híres
mûvész egymásra hatása.
Õk végül is már nem kockáztatnak
túl sokat. És Paul Auster nem is megy el a legsúlyosabb
kérdésekig. Mindössze kedves, humánus és
környezetvédõ akciókat ír elõ a
mûvésznõnek, aki így azután néhány
new-york-i telefonfülkébe virágot és jegyzetpapírt
készít be. De a mûvészet régóta
meglévõ nagy kérdései így is megfogalmazódnak,
nevezetesen a mûvész és az általa alkotott lény
közötti viszony, tehát a pygmalioni kérdéskör.
– Mennyire lehet szemérmes a mûvész? A prüdéria és a mûvészet viszonyáról is beszélt elõadásában.
– Itt az önéletrajzi elemek szerepeltetése a
fõkérdés, és ebben nagyon közel érzem
magamhoz Sophie Calle világát. Legutóbbi,
A meredek
tetõn
címû könyvemben ugyanis én is
birkózom ezzel a gonddal.
Korábban következetesen tartózkodtam írásaimban
a közvetlen önéletrajzi elemektõl, ám ebben
a könyvemben megszólaltatom apámat és a húgomat
is, és Hrabalt, akik hozzám mind nagyon közel álltak
és már meghaltak. Ahogy a meredek tetõn egyensúlyoz
Hrabal, az életben is mindig ilyen kafkai bûvészmutatványokra
kényszerült. És olyan volt a halála is, ahogyan
ránk bízza a megoldást, elegáns mozdulattal
átnyújtja nekünk kulcsot, hogy eljuthassunk az életbõl
a fikcióba, majd a képzelet világából
vissza az életbe.
– A mûvészet egyik leginkább visszatérõ
és legmaibb kérdése: a mûvész saját
lényének bevonása
a mûalkotásba, valóság és
fikció elegyítése a mûalkotásban. Sophie
Calle mûvészetérõl szólva mindezek a
kérdések még erõteljesebben vetõdnek
fel. Hiszen Sophie Calle kitárulkozik. De mennyi ebben a valóság,
mennyit áldoz valódi énjébõl a nézõnek,
és mennyi ebbõl a fikció?
– A romantikával kezdõdött el az a folyamat, amikor az én viharosan helyet követelt magának a mûvészetben. Századunkban a pszichoanalízissel teljes mértékben elfogadott lett a mûvészi én az alkotásban. A mûvészeknek természetes joguk, hogy szabadok legyenek, hogy mindent elmondhassanak. Korunkban mégis felmerül, hogy egyáltalán mi az, amit még nem mondtak el, hiszen ilyen média-környezetben már minden mindenki elõtt nyilvánosan zajlik. A magánélet is hatalmas nyilvánosságot kaphat, s ennek hátulütõjét láthatjuk napjainkban a Clinton-ügyben is. Egyre jobban érzékelhetõ, hogy a szemérem tulajdonképpen minden kultúrában más és más, de rendkívül fontos. Korunkban a koherens személyiség megõrzésének egyik utolsó esélye.
– No sex, last night, mondja Sophie Calle-ról tartott elõadásának alcímében. Milyen mûvekrõl van itt szó?
– Sophie Calle önéletrajzi filmjének címe
ez, amely tulajdonképpen majdnem tipikus road movie. Elõre
elhatározott utazásról szóló, de pszeudo-amatõr
film, ugyanis a képek esztétikuma nagyon is végiggondolt.
Az utazás célja itt a szex. Sophie Calle elhatározza,
hogy megszerzi magának Sheppard-t, és már elõre
is megnyugtathatjuk a nézõt, hogy ez sikerül is. Amennyiben
azonosulunk a fõhõssel, ez megnyugtató megoldás
lehet számunkra, ugyanúgy mint bármiféle filléres
szerelmes regénynél. A képekben tulajdonképpen
nincsen sok szemérmetlenség. Maga a téma illetlen.
A lovagregények kora óta megszoktuk, hogy a férfiak
rendkívül sok mindent vetnek be
a szeretett nõért –, de hogy ezt egy nõ tegye
a férfiért ? És most egy újabb kettõs
játék következik. Sophie Calle ugyanis pénzt,
eszközöket, utazást fektet be – és ezt öntudatosan
el is mondja –, de nem is a férfi megszerzéséért,
hanem, hogy mindezt megfilmesíthesse. Hogy megfilmesíthesse
házasságkötéssel végzõdõ
kapcsolatát egy nagyonis középszerû férfivel,
akit tudatosan választott. Ez a globális értékvesztés
korának képe: többé semminek sincs már
igazi értéke, sem az emberi kapcsolatoknak, sem a szexnek,
sem a halálnak. Ez már sem nem mozi, sem nem színház,
itt a nyers valóságot filmezte Sophie Calle.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu