Lévai Kanyó Judit • „ahhoz, hogy madarat tudjak rajzolni, magamnak is madárrá kell változnom"


Zenei könyvtár a Corvin téren
Juhász Ákos diplomaterve, 1996

A vízivárosi Corvin téren hatvan éve üresen álló kisméretû, élesszögû telek beépítése elsõ pillanatban szinte lehetetlen feladatnak tûnik, a nagyváros itt találkozik a várhegy lejtõs, kisutcás léptékével. Juhász Ákos megoldotta a feladatot. Egy összehajtogatott papírhoz hasonlító, szabálytalan, szétnyíló házat képzelt el az együtt élõ korok rétegzettségének megjelenítõjeként. A tagolt épület léptékében illeszkedik környezetéhez. A kívülrõl zárt fal belülrõl nyílik meg. A látszólag csupán a morfológiának alárendelt formát valójában a részletekig végiggondolt funkcionalitás uralja: nincs fölösleges, értelmetlen, öncélú részlet - ez talán ma a legelfogadhatóbb építész-attitûd. A fallal lezárt terek raktárokat, mellékfunkciókat rejtenek, a kirekesztett üvegfalú terek a könyvtár olvasó, illetve zenehallgató terei, melyek a nap fényével közvetlen kapcsolatban vannak. Az épület földszintjét átvágó lépcsõs passzázs a Schulek-féle gyalogostengely folytatásaként mintegy tiszteletadás az elõdöknek. Errõl a belsõ passzázs-utcából hangszerüzletek nyílnak a földszinten, míg az emeleti közlekedõkbõl a könyvtár olvasótermei.


Illusztráció a tervrõl


A terv legdöbbenetesebb eleme a tér kezelése: a kinyíló és bezáruló terek felfûzése egy lineáris útra. A terek az üvegtetõn keresztül a világmindenséggel is kapcsolatba akarnak kerülni. Az utcáról az üvegfal betekintést nyújt, nem elzár, hanem bárki számára megmutatkozik. Felismerhetõ a Finnországban is tanult fiatal építész vonzódása a külsõ környezetével együtt lélegzõ szabad térformáláshoz, ami a finn építészet egyik sajátossága. A keskeny, meredek Szalag utcában kapaszkodik fel az épület, tagolt tömegének ütemei egy belsõ harmónia zeneiségébõl fakadnak.

A terv legfontosabb gondolata a fal újraértelmezése, annak felismerése, hogy a homlokzat a belsõ tér kívülrõl értelmezhetõ magatartásának hordozója. Juhász falában sûrûsödik az emberiség többévezredes falépítésének rituáléja. A fal: városfal, várfal, siratófal, panaszfal, ikonfal, Nagyfal, kõfal, sárfal, védõfal, ami egyszerre befogad és kirekeszt.
A Modern üveg-fém függönyfala a fal megszentségtelenítése, az átlátszó üvegnek nincs teste, aurája, tulajdonképpen „antifal". Mintha mára megbántuk volna ezt a blaszfémikus tettet, s a transzcendens utáni sóvárgásunkban vissza akarnánk hívni a klasszikus homlokzati falat - csakhogy nincs visszaút. A „szent falat" kell újra értelmezni és újra fogalmazni. Juhász Ákos a tömör falazat és az üvegfal drámai kapcsolatában találta meg a fal továbbélésének lehetõségét. Szép, ahogy az épület a Corvin térre befordulva „továbbépíti" a fal gondolatát _ másképp. Ezen a homlokzaton szándékosan a fal síkja dominál, a nyílások ebben a kontextusban a sík textúráját jelentik. A texturáltság az európai építészetben mindig lényeges szempont volt. A tervezõ a Corvin téri homlokzatot a kor napi divatja szerint változtatható (nyílások, tagozatok, lizénák stb.), a csupasz vasbeton fal elé feszített „ruhaként" képzeli. A ruha lehet bármilyen, a ház lényegén az idõ múlásával sem változtat. A homlokzat (egyben az építészet) átminõsülésének folyamatában élünk; erre a világjelenségre (ami mindeddig Magyarországon értetlenséggel találkozott) Juhász Ákos nagy érzékenységgel tapintott rá. A terv egyetlen vitatható pontja a Corvin tér felõli szárny magastetõs lezárása: a tetõ kissé erõltetetten, önmagának is ellentmondva akar az utca házsorához igazodni.

A környezethez való alkalmazkodás ebben a tervben nem formalizmusban, a szomszédos házak utánzásában nyilvánul meg, a tervezõ sokkal mélyebben értette meg a városba illeszkedés, hasonulás, beépülés, együttélés problémáját. „Madárrá változott", s eközben háza saját identitását megõrizve, egyedi és megismételhetetlen módon válik a városszövet szerves részévé.

(A telken - õsszel - elkezdtek házat építeni. Valaki másnak a terve szerint.)


Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu
 
 

C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/